I det nye NTP-forslaget fra transportetatene har Follobanen blitt dyrere. Banen koster nå 18,1 milliarder. Jernbaneverket trenger en sluttdato og et løfte om å få bygge den ut fortløpende og ikke måtte vente på årlige statsbudsjett.
Med dagens bevilgning vil ikke hele prosjektet dekkes i rammen på en 20 prosent av bevilgningene. Follobaneprosjektet vil først inngå i sin helhet dersom rammen økes med 45 prosent. Dette må regjeringen og Stortinget følge opp i sin behandling av ny Nasjonal Transportplan, hvis ikke blir banen utsatt.
Det er stor enighet om at dagens Østfoldbane er overbelastet og må bygges ut. Det viktigste prosjektet for å få et vesentlig bedre tilbud enn dagens er Follobanen. Den vil med to nye spor gi fire spor mellom Oslo S og Ski, og en kjøretidsreduksjon på cirka 10 minutter.
Follobanen er både en del av lokaltrafikken i Oslo-området og en viktig forutsetning for Oslopakke 3, den inngår i Inter City-strategien, og er en forutsetning for å satse på økt godstrafikk fra Sverige og Europa. I tillegg så venter både Ås-pendlere og vårt nye universitet i Ås sårt på et bedre tilbud og ikke minst Kolbotn stasjon krever en avklaring. Det er derfor svært uheldig hvis byggingen utsettes.
For å kunne møte befolkningsveksten i fremtidens jernbane trenger vi satsing på jernbane i osloregionen som både omfatter nærtrafikk og Intercity-trafikk. Dette for få til robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner og regional utvikling. Nytt dobbeltspor Oslo – Ski vil legge grunnlaget for et markedsrettet, miljøvennlig og et moderne togtilbud med høy frekvens og redusert reisetid mellom Oslo og Ski.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar