Beregningene viser at folketallet i Oslo og Akershus kan øke med 350 000 i løpet av 20 år. For å kunne møte denne veksten og takle følgene av veksten gjennomfører man felles planlegging av arealbruk og transportsystemer i Oslo og Akershus. Dette innebærer at man må kombinere vekst og vern.
Felles regional plan for areal og transport i Akershus og Oslo skal avklare prinsipper for grense mellom utbyggingsområder og landbruks-, natur- og friluftsområder. En felles regional plan skal legges til grunn for kommunenes arealplaner, fylkeskommunale prioriteringer og statlig sektorplanlegging innen areal og transport.
Vi må ha en effektiv arealbruk og økte andeler av kollektivbruk samt at sykkel og gange skal legges til grunn i investeringer og prioriteringer i transportsystemet. For å få dette til må man fortette og ha konsentrert utvikling av knutepunkter. Fremtidig utbygging kan tillegges større vekt enn vern innenfor gangavstand fra stasjoner og knutepunkt på hovedårene for kollektivnettet. Det forutsettes at det bygges konsentrert og at det tas hensyn til kulturmiljøer og grøntstruktur.
Planstrategien beskriver utviklingstrekk og utfordringer innen areal og transport i Oslo og Akershus. Det er stor vekst i person- og godstransport på veg, bane og flytrafikk. Strategien tar stilling til hvilke spørsmål som skal tas opp gjennom den regionale areal- og transportplanleggingen. Planstrategien er utarbeidet i et samarbeid mellom Staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune der også kommunene i Akershus er trukket med.
Plansamarbeidet forutsetter at den regionale planen skal legges til grunn for kommunale planer, arbeidet med Oslopakke 3 og Nasjonal transportplan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar