Det er fortsatt sterk vekst i kollektivtrafikken i Akershus. I fjor var den på 8 prosent. Markedsandelen for kollektivtrafikken i Akershus har økt fra 18 prosent i 2010 til 20 prosent i 2011. Det betyr at kollektivtrafikken vinner frem og at færre tar bilen til jobb. I tillegg er flere fornøyde.
Veksten i kollektivtrafikken på åtte prosent og ikke minst økt markedsandel er svært gledelig. Akershus fylkeskommune har en systematisk kollektivsatsing gjennom økte tilskudd fra Akershus fylkeskommune og bevilgninger fra bompengene til drift av kollektivtrafikk. I tillegg har også Ruter effektivisert transportsystemet; flere passasjerer fraktes til samme kostnad.
I 2011 ble det registrert 285 millioner påstigninger på buss, trikk, T-bane og båt i Oslo og Akershus, en vekst i antall reiser på hele åtte prosent. Kollektivtrafikkens andel av alle motoriserte reiser i regionen har holdt seg stabilt gjennom 2011 på et nivå syv prosentpoeng høyere enn for fem år siden.
Jeg har også store forventninger til enda flere reisende neste år på grunn av den nye takst- og sonereformen som ble gjennomført på slutten av 2011. I tilegg skal vi gjennom grundig og målrettet arbeid forbedre frekvens, punklighet og komfort i kollektivtrafikken, slik at ytterligere flere velger å la bilen stå.
Vi står foran store investeringer i kollektivtrafikken, blant annet baneløsning til Fornebu og A-hus. Akershus er med andre ord på vei inn i T-banealderen. Det er et stort paradoks at det i dag er bilistene som betaler bompenger for landets dyreste investeringer i kollektivtrafikken. Jeg mener at staten må ta et større ansvar for å finansiere disse store investeringene.
Kundetilfredsheten blant kollektivreisende er relativt høy, og har økt i Oslo og Akershus. Høyest score er registrert blant Akershus-trafikantene, der kundetilfredsheten er 96 %, to prosentpoeng mer enn året før, og fire prosentpoeng høyere enn i 2009.
Kjøp av elektroniske billetter tok helt av i 2011. Ved utgangen av året var 630 000 elektroniske reisekort i bruk i Oslo og Akershus, og mer enn halvparten av befolkningen er nå aktive brukere av slike kort. 94 % av alle kollektivreiser skjer med elektroniske billetter, og mer enn annen hver reise skjer med 30-dagersbillett.
Befolkningen øker sterkt i vår region og vi må øke etterspørselen etter kollektivtrafikk med et stadig bedre tilbud. Veksten fremover gjør at det er viktig for å få til en god og koordinert kollektivtrafikk i hovedstadregionen til beste for miljø og pendlere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar