onsdag 29. februar 2012

Regjeringen må følge opp

Større grad av statlig finansiering av kollektivtrafikken, da både investeringer i bane og drift, må bli Regjeringens konklusjon i arbeidet med NTP-forslaget som ble lagt fram i dag.

I Akershus er forventningene store. Oslo og Akershus har en sterk befolkningsvekst. Det stiller store krav til framtidas kommunikasjonsløsninger i regionen. Det er viktig mål å sikre bedre framkommelighet for alle, øke trafikksikkerheten og lage et transportsystem som er bærekraftig på lokalmiljø og klima i vår region. Denne veksten må møtes med satsing på samferdsel på kollektivtrafikken. Større grad av statlig finansiering av kollektivtrafikken, da spesielt investeringer i bane, må bli tema. I dag finansieres dette helt av bompenger.

Jernbanen må nå få forutsigbare rammer og forutsigbar finansiering for både å ta igjen etterslepet og ikke minst fullføre Intercity. Med dagens planer er det fullført i 2040. Nå kan vi realisere dette innen 10-12 år. Denne sjansen må ikke nasjonen Norge gå glipp av. Moderne jernbane har en viktig rolle som ryggrad i kollektivsystemet.

Planer om flere togtunneler i Oslo kan bli lagt på is. Det mener jeg er et feilgrep. Det er en viktig forutsetning for et robust Intercity. I denne uken ble tunnelen stengt pga togproblemer. Slik kan vi ikke ha det. Det er snakk om at det blir dyrt, men har vi et alternativ til flere togtunneler?

Ved å satse på en utbygging til moderne jernbane med dobbeltspor i Intercity-områdeer viktig for miljø og folk. Uten en modernisering av linjene får ikke NSB kjørt sine nye tog. Nå må Intercity bygges ut og derfor må Regjeringen gi jernbaneverket forutsigbar finansiering.

Det er Kystverket, Jernbaneverket, Statens vegvesen og Avinor som står bak det nye forslaget til transportplan for Norge. Dette er ønsker og behov som de mener må og bør bli i Regjeringens arbeid med Nasjonal Transportplan (NTP) og innspillene skal munne ut i en stortingsmelding fra regjeringen som ventes å komme til neste år.

Nå må Regjeringen følge opp disse gode innspillene. Det er ikke slik at en krone på samferdsel er krone er brukt. En krone er en krone i investering for fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar