mandag 6. februar 2012

Ja til mer bestillingstransport!

Gledelig økning på antall bestillingsreiser med buss på 25 prosent i Eidsvoll.

Tidligere hadde innbyggerne Eidsvoll et tilbud om servicelinjer. Etter at disse ble omgjort til bestillingsruter, har antall bestillingsreiser økt fra rundt 3.000 til over 4.000 reiser, en økning på 25 prosent for ordningen, som er et samarbeid mellom Akershus fylkeskommune og Ruter.

I Hurdal var det ikke tidligere servicelinjer eller busstilbud på dagtid. Også her blir muligheten for å bestille transport med minibuss stadig mer benyttet. I 2011ble det registrert over 250 turer.

Erfaringene i Hurdal og Eidsvoll er gode. Brukerne er meget godt fornøyd med tilbudet. Selv om mange benytter seg av tilbudet, er det likevel ønskelig med på enda flere reisende. For å kunne opprettholde og forbedre transporttilbudet i mindre befolkningstette områder er det nemlig viktig at bestillingstransporten blir brukt.

Tilbudet med bestillertransport gjelder alle innbyggere i områder uten regulære bussruter og er ikke begrenset til mennesker med bevegelseshindringer. Tilbudet med bestllingstransport ble etablert for å kompensere for et ordinært rutetilbud der det ikke finnes passasjergrunnlag for det. Bestillingstransport er kollektivtransport i mer fleksibel form og utføres med minibuss, og må bestilles før klokka 12 dagen i forveien. Bussen henter de reisende hjemme på gårdsplassen, og kanta avstikkere fra ruten for å sette av passasjerer der de ønsker. Sjåførene hjelper til ved av- og påstigning, og med bæring av varer. Bussene går på dagtid, med retur 2–3 timer senere.Det betales ordinær bussbillett, og gis honnør for dem som har krav på det. Bussene er tilpasset for rullestoler, rullatorer og barnevogner.

Det er nå bestillingstransport i flere kommuner på Romerike. Den nyeste ordningen i tillegg til Eidsvoll og Hurdal er i Aurskog-Høland, Sørum, Fet, Rømskog og Skotterud.

Ordningen har blitt så godt mottatt at Akershus fylkeskommunen vil se på utvidelser av bestillingsrutene der passasjergrunnlaget er godt nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar