Miljøverndepartementet har nå ferdig behandlet klagen fra Naturvernforbundet og godkjenner utvidelsen av riksvei 22 Fetveien til fire felt. Det er svært gledelig for alle køtrøtte pendlere at man nå kommer i gang.
Utvidelse på denne strekningen er viktig både i forhold til framkomelighet og ikke minst trafikksikkerhet når man får midtdeler. Veien har hatt topp prioritet i Oslopakke 3 i lang tid og det har vært stor politisk enighet om utvidelsen, men klagesaken har trenert saken. Prosjektet har dermed blitt 25 % dyrere og man er to år forsinket.
I et vekstfylke som Akershus lever vi et spenningsforhold mellom vekst og vern. Det er ikke vanskelig å forstå at vanskelige saker slik som å utvide en eksisterende riksvei gjennom et naturreservat som Nordre Øyern trenger tid, men 2 år er for lang tid. Det setter også offentlig forvaltning i et dårlig lys og gjør at Stortinget må se på saksbehandlingsrutiner på nytt.
Det tar i utgangspunktet 10 å planlegge nye veier i Norge og da er det ingen store utfordringer. Det er stor enighet om at tiden fra planlegging av et større samferdselsprosjekt starter opp til det blir realisert, må kuttes. Da må det først og fremst gjøres noe med dagens omstendelige prosedyrer for godkjenning av slike prosjekter. Det er et statlig ansvar.
Neste skritt videre vil være å få regjeringen til å ta sitt ansvar for en ny og bedre videreføring av riksvei 22 over Glomma. Vi er nå i gang med mulighetstudie og ros til Statens vegvesen som har satt i gang første runde av denne prosessen. Neste mål må derfor være at Stortinget forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan etterlyser videre planlegging og finansiering over Glomma.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar