Planer om flere togtunneler i Oslo kan bli lagt på is. Det mener jeg er et feilgrep. Det er en viktig forutsetning for et robust Intercity.
I morgen kommer rapporten som skal fortelle hva som bør bygges av vei, jernbane og sjøtrafikk i Norge i årene 2014–2023. Hvert fjerde år behandler Stortinget forslaget en ny Nasjonal transportplan (NTP), med klare føringer for hva som skal prioriteres av samferdselsprosjekter. Ett år før den neste planen skal legges frem, presenterer Veivesenet, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket sine anbefalinger.
Ryktene sier at man utsetter tunnel. Det mener jeg er et feilgrep. Det er ingen løsning å snu togene i øst, langt mindre i vest. Det er ikke plass. Dette gir ingen god plattform for en Intercity løsning som de reisende vil bruke. Det er et stort ønske om å bedre intercity-togtilbud mellom byene på Østlandet. Dette fordi man kan bidra til å redusere bilbasert pendling. Det er derfor rart å ville satse på Intercity, men beholde dagens flaskehals.
En ny tunnel er absolutt nødvendig. Opprustningen av dagens problemtunnel mellom Oslo S og Skøyen ikke vil gi en effekt på mer enn noen få tog mer i timen. En ekstra tunnel gir ikke bare plass til mange flere tog. Med flere løp slipper man også å stanse all trafikk når noe skjer i tunnelen.
Vi har en stor befolknings vekst i hovedstadsområdet. Det er derfor behov for nye tunneler for T-bane og jernbane under Oslo. Dette fordi kapasiteten i rushtiden i dag er sprengt. Nå må det satses på robuste og fremtidsrettede løsninger i Norge. Stockholm bygger for tiden en ekstra jernbanetunnel, som vil doble rutekapasiteten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar