Selv om SSB sier at det er stor usikkerhet knyttet til denne veksten, særlig om innvandringen er det mye bedre å være forberedt enn det motsatte. Disse framskrivinger er nyttige som tankegods og for å kunne planlegge, men de er ingen fasit.
Både nasjonale og regionale/lokale myndigheter har målsettinger for hvordan regionen skal se ut om 30 år. Nasjonale målsettinger tilsier klimanøytralitet og at framtidig vekst i transporten skal tas av andre transportmåter enn bil. I tillegg er det regionale målsettinger om at regionen skal være konkurransedyktig i Europa, utbyggingsmønsteret skal være arealeffektivt og flerkjernet, samt at transportsystemet både skal være miljøvennlig og knytte regionen sammen internt og mot omverdenen.
Befolkningsøkningen og målsettingene stiller sterke krav til en fornyet og felles areal- og transportpolitikk. I denne situasjonen har Regjeringen gått inn for å møte styringsutfordringene i hovedstadsregionen gjennom et samarbeid mellom Oslo og Akershus om en felles regional areal- og transportplan (Ot.prp. nr. 10 2008/9).
Det er lokalt opprettet en organisasjon – Plansekretariatet
for plansamarbeidet i Oslo og Akershus – og planstrategi og planprogram er utviklet og vedtatt
i politiske organer. I henhold til vedtatt planprogram skal tre scenarioer for
utbyggingsmønster (med varianter) konsekvensbeskrives.
Det er utviklet tre hovedscenarioer:
- Scenario 1 - Videreføring av gjeldende kommuneplaner
- Scenario 2 - Konsentrert utvikling av byer
- Scenario 3 - Fortetting i mange knutepunkt
For å lese mer om dette her anbefaler jeg: http://plansamarbeidet.no/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar