Det er dessverre slik at det er stor forskjell mellom
hvordan det går dem som fullfører og dem som ikke gjør det. Det aller viktigste
er likevel ikke papiret man får med seg, men den grunnleggende kunnskapen man
tilegner seg, som man kan nyte godt av resten av livet.
Ifølge Tilstandsrapporten 2011-2012 ligger
gjennomføringsprosenten i Akershus over det nasjonale gjennomsnittet. Dette
skyldes først og fremst at vi har en dyktig lærerstokk. Den siste tiden har vi
også rekruttert mange nye lærere. Dette er et av mange positivt tiltak som
sørger for at vi fornyer oss og holder tritt med utviklingen. Det skal være attraktivt
å søke jobb i Akershusskolen.
I tillegg er det mange
flinke rektorer som legger til rette og sørger for at lærerne deres trives og
lykkes med undervisningen til beste for elevene våre. Dette
viser også resultatene fra Undervisningsevalueringen 2012-2013. Funnene viser at elevene opplever lærerne som faglig dyktige,
engasjerte i fagene og at de stiller godt forberedt til undervisningen. Flere
av skolene har også opplevd fremgang på områder hvor de tidligere har hatt
utfordringer, som elevenes motivasjon og egeninnsats, ro og orden og
klasseledelse.
Vi er heldige med å ha mange flinke lever og det er imponerende
hvor mye innsats elevene selv legger i utdanning. Det er mange som har et klart
bilde av at det grunnlaget de legger i ungdomstiden er noe de kan ha glede av
resten av livet. Ut fra den situasjonen vi er i både når det gjelder lærere,
ledere og elever er det ingenting som skulle hindre oss i å være helt i toppen
når det gjelder skoleresultater.
Fra neste skoleår av skal utdanningstilbudet ved de
videregående skolene i fylket spisses. Dette innebærer at de videregående
skolene generelt sett vil få opplæringstilbudet konsentrert om færre
utdanningsprogrammer. For noen vil dette bety nedleggelse av
utdanningsprogrammer, for andre utvidelse. Hensikten er først og fremst å skape
større fagmiljøer med mer faglig bredde og tyngde, slik at vi kan gi enda bedre
og mer robust undervisning innenfor de spesialiserte studieretningene vi
har. Dette vil skape et mer stimulerende
samarbeidsmiljø for lærerne som gjør at det blir enda mer attraktiv å jobbe i at
Akershusskolen. I tillegg vil elevene få enklere og bedre valgmuligheter. De
vil få helt forskjellig undervisningstilbud avhengig av hvilken skole de
velger. Uansett hvilken skole man velger skal vi sørge for at det blir høyere
kvalitet ved undervisning og veiledning frem til eksamen.
Teknologi gir økte muligheter og kan gjøre undervisningstilbudet
ved skolene i Akershus enda bedre og mer rustet for fremtiden. Det er en spennende
utvikling når det gjelder bruk av informasjonsteknologi i
undervisningssammenheng. Funn fra forsknings- og utviklingsprosjektet som SMIL viser
at lærerens digitale kompetanse er avgjørende for lærerens evne til god
klasseledelse. Samtidig viser funnene at lærernes digitale kompetanse løfter
elevenes læringsutbytte. En høy faglig digital kompetanse er derfor helt
vesentlig for at lærerne skal lykkes med undervisningen i dagens skolesamfunn.
Målet er at både teknologiske hjelpemidler og annen
undervisning skal lage et solid undervisningsopplegg slik at elevene kan lære
mest mulig til beste for elvene selv og samfunnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar