søndag 2. juni 2013

Den viktige utdanning

Utdanning er noe av det aller viktigste offentlig virksomhet befatter seg med. Det å sørge for at så mange som mulig består videregående opplæring, med gode resultater, er et av de største tiltakene Akershus fylkeskommune kan gjøre for å sørge for at befolkningen kan få seg en god jobb.

Det er dessverre slik at det er stor forskjell mellom hvordan det går dem som fullfører og dem som ikke gjør det. Det aller viktigste er likevel ikke papiret man får med seg, men den grunnleggende kunnskapen man tilegner seg, som man kan nyte godt av resten av livet.

Ifølge Tilstandsrapporten 2011-2012 ligger gjennomføringsprosenten i Akershus over det nasjonale gjennomsnittet. Dette skyldes først og fremst at vi har en dyktig lærerstokk. Den siste tiden har vi også rekruttert mange nye lærere. Dette er et av mange positivt tiltak som sørger for at vi fornyer oss og holder tritt med utviklingen. Det skal være attraktivt å søke jobb i Akershusskolen.

I tillegg er det mange flinke rektorer som legger til rette og sørger for at lærerne deres trives og lykkes med undervisningen til beste for elevene våre. Dette viser også resultatene fra Undervisningsevalueringen 2012-2013. Funnene viser at elevene opplever lærerne som faglig dyktige, engasjerte i fagene og at de stiller godt forberedt til undervisningen. Flere av skolene har også opplevd fremgang på områder hvor de tidligere har hatt utfordringer, som elevenes motivasjon og egeninnsats, ro og orden og klasseledelse.

Vi er heldige med å ha mange flinke lever og det er imponerende hvor mye innsats elevene selv legger i utdanning. Det er mange som har et klart bilde av at det grunnlaget de legger i ungdomstiden er noe de kan ha glede av resten av livet. Ut fra den situasjonen vi er i både når det gjelder lærere, ledere og elever er det ingenting som skulle hindre oss i å være helt i toppen når det gjelder skoleresultater.

Fra neste skoleår av skal utdanningstilbudet ved de videregående skolene i fylket spisses. Dette innebærer at de videregående skolene generelt sett vil få opplæringstilbudet konsentrert om færre utdanningsprogrammer. For noen vil dette bety nedleggelse av utdanningsprogrammer, for andre utvidelse. Hensikten er først og fremst å skape større fagmiljøer med mer faglig bredde og tyngde, slik at vi kan gi enda bedre og mer robust undervisning innenfor de spesialiserte studieretningene vi har.  Dette vil skape et mer stimulerende samarbeidsmiljø for lærerne som gjør at det blir enda mer attraktiv å jobbe i at Akershusskolen. I tillegg vil elevene få enklere og bedre valgmuligheter. De vil få helt forskjellig undervisningstilbud avhengig av hvilken skole de velger. Uansett hvilken skole man velger skal vi sørge for at det blir høyere kvalitet ved undervisning og veiledning frem til eksamen.

Teknologi gir økte muligheter og kan gjøre undervisningstilbudet ved skolene i Akershus enda bedre og mer rustet for fremtiden. Det er en spennende utvikling når det gjelder bruk av informasjonsteknologi i undervisningssammenheng. Funn fra forsknings- og utviklingsprosjektet som SMIL viser at lærerens digitale kompetanse er avgjørende for lærerens evne til god klasseledelse. Samtidig viser funnene at lærernes digitale kompetanse løfter elevenes læringsutbytte. En høy faglig digital kompetanse er derfor helt vesentlig for at lærerne skal lykkes med undervisningen i dagens skolesamfunn.

Målet er at både teknologiske hjelpemidler og annen undervisning skal lage et solid undervisningsopplegg slik at elevene kan lære mest mulig til beste for elvene selv og samfunnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar