onsdag 19. juni 2013

Grønn teknologi

Klimaendringene og faren for global oppvarming er vår tids største utfordring. Det kreves innsats på mange fronter, og også industrien må bidra. Vi må bruke vår kunnskap og våre ressurser til forskning og utvikling av ny klimavennlig teknologi og ren energi.

Nylig hadde jeg gleden av å være med en paneldebatt i regi av Cleantech Norway og OREEC. De står bak møteplassen Cleantuesday. OREEC er et nettverk av bedrifter, forskningsmiljøer og utdanningsinstitusjoner innen fornybar energi og miljøteknologi i Osloregionen. Tema var klima og energiutfordringen gir oss muligheter. Nordisk ministerråd hadde som tittel på en av sine sesjoner: ”Grønn vekst – veien ut av krisen?”. Temaet berører oss alle, siden grønn vekst gir oss muligheten til å slippe fossilt brensel og skape nye jobber i den grønne økonomien. Eller som Jørgen Randers sier det «Grønn vekst er det nye fremskrittet. På 1900-tallet var det storskala industri som gjaldt, i dette århundret blir det smarte grønne løsninger som vinner.»

94 prosent av Europas transportsektor beror i dag på fossilt brennstoff. Behovet for å introdusere alternative drivstoff på det europeiske markedet er med andre ord kritisk, og dette er bakgrunnen for at EU-pakken «Clean Power for transport: A European alternative fuels strategy» nå er under behandling i Europaparlamentet.
Norsk industriell erfaring og kompetanse må benyttes til å utvikle eksisterende industri og samtidig være en viktig premissleverandør på tiltakssiden inn mot det fornybare samfunnet. KrF vil derfor ha et tettere samarbeid med industrien for løsninger som både ivaretar industriens behov, og i tillegg svarer på de politiske utfordringene som klimaendringene stiller oss overfor. Bærekraftig vekst går gjennom fornybar energi.
Norge har i tillegg til vannkraft et stort potensial for produksjon av ny fornybar energi fra vindkraft, både på land og offshore. Vi har gode forhold for tidevannskraft og muligheter knyttet til solenergi, saltvannskraft og bølgekraft. Vi har også tilgang til store mengder bioenergi, hovedsakelig i form av tilvekst i skogene. Det er dessuten viktig å stimulere til at matavfall fra husholdninger og næringsmiddelindustrien utnyttes som alternativ til fossilt drivstoff.
Akershus har utmerket seg internasjonalt med tidlige innfasing av hydrogendrivstoff. Akershus fylkeskommune har som ambisjon å være et miljøpolitisk foregangsfylke, og sammen med HyER, organisasjonen for elektromobilitet og hydrogen i den europeiske regionen, ønsker vi å sette temaet grønn transport på den europeiske dagsordenen.

Den 30. og 31. oktober i år avholdes den internasjonale konferansen «Regional Power for Clean Transport» i Oslo. Akershus fylkeskommune og HyER er arrangørene bak konferansen, som handler om hvordan regioner kan jobbe sammen for et grønnere Europa. En rekke internasjonalt anerkjente politikere, forskere og representanter fra industrien vil delta. Blant dem er representanter fra EU-kommisjonen, Europaparlamentet, Mercedes-Benz Daimler, Toyota, Hyundai, AGA-Linde, Air Liquid og Nordic Energy Research, samt de europeiske regionene Rotterdam, Amsterdam, Nordrhein-Westfalen og selvfølgelig Akershus.

Målet er skape grønne løsninger for transport.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar