94 prosent av Europas transportsektor beror i dag på fossilt
brennstoff. Behovet for å introdusere alternative drivstoff på det europeiske
markedet er med andre ord kritisk, og dette er bakgrunnen for at EU-pakken «Clean
Power for transport: A European alternative fuels strategy» nå er under
behandling i Europaparlamentet.
Norsk industriell erfaring og kompetanse må benyttes til å
utvikle eksisterende industri og samtidig være en viktig premissleverandør på
tiltakssiden inn mot det fornybare samfunnet. KrF vil derfor ha et tettere
samarbeid med industrien for løsninger som både ivaretar industriens behov, og
i tillegg svarer på de politiske utfordringene som klimaendringene stiller oss
overfor. Bærekraftig vekst går gjennom fornybar energi.
Norge har i tillegg til vannkraft et stort potensial for
produksjon av ny fornybar energi fra vindkraft, både på land og offshore. Vi
har gode forhold for tidevannskraft og muligheter knyttet til solenergi,
saltvannskraft og bølgekraft. Vi har også tilgang til store mengder bioenergi,
hovedsakelig i form av tilvekst i skogene. Det er dessuten viktig å stimulere
til at matavfall fra husholdninger og næringsmiddelindustrien utnyttes som
alternativ til fossilt drivstoff.
Akershus har utmerket seg internasjonalt med tidlige
innfasing av hydrogendrivstoff. Akershus fylkeskommune har som ambisjon å være
et miljøpolitisk foregangsfylke, og sammen med HyER, organisasjonen for
elektromobilitet og hydrogen i den europeiske regionen, ønsker vi å sette
temaet grønn transport på den europeiske dagsordenen.
Den 30. og 31. oktober i år avholdes den internasjonale
konferansen «Regional Power for Clean Transport» i Oslo. Akershus fylkeskommune
og HyER er arrangørene bak konferansen, som handler om hvordan regioner kan
jobbe sammen for et grønnere Europa. En rekke internasjonalt anerkjente
politikere, forskere og representanter fra industrien vil delta. Blant dem er
representanter fra EU-kommisjonen, Europaparlamentet, Mercedes-Benz Daimler,
Toyota, Hyundai, AGA-Linde, Air Liquid og Nordic Energy Research, samt de
europeiske regionene Rotterdam, Amsterdam, Nordrhein-Westfalen og selvfølgelig
Akershus.
Målet er skape grønne løsninger for transport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar