fredag 21. november 2014

Den gode Akershusskolen

I dag ønsket jeg kunskapsministeren velkommen til Akershus og Valler videregående skole. En av våre mange gode skoler på realfag. Akershus er naturlig valg da vi er landets største skoleier og gjør det godt i nasjonal sammenheng.

I den forbindelse løftet jeg fram hva vi som skoleier gjør med den gode Akershusskolen. I Akershus skal elever og lærlinger daglig oppleve en opplæring som gir dem mulighet til å realisere sine evner og talenter. Elever og lærlinger i Akershus fylkeskommune skal gjennomføre videregående opplæring med best mulig resultat ut fra sine forutsetninger og vi skal være nasjonalt ledende på faglige resultater.

Videregående opplæring i Akershus har en positiv utvikling. Vi ligger på i toppen nasjonalt når det gjelder fullført og bestått i videregående skole. Dette skyldes godt daglig arbeid i alle ledd, sammen med et forsterket fokus på resultatoppnåelse kombinert med utvikling innen prioriterte innsatsområder. Imidlertid er det, fremdeles til dels store kvalitetsutfordringer med tilhørende muligheter for forbedringer.  Det handler om å sikre at kvaliteten på opplæringen elever og lærlinger får ikke bli tilfeldig og dette påpeker på behovet for en tydeligere profesjonsutvikling og en større grad av kapasitetsbygging i alle ledd.
Vi har lært av Canada og Ontario som har lykkes i å drive målrettet forbedringsarbeid i flere hundre skoler og vår satsing den gode akershusskolen er i stor grad tuftet på tankegodset fra nettopp Ontario.

Med Yrkesfagløftet løftet frem på den nasjonale agendaen har vi et godt utgangspunkt for å kunne arbeide like målrettet med de utfordringene vi har på dette området, og den nasjonale satsingen er i ferd med å finne sin form i Akershus. Å øke statusen for yrkesfagene, øke rekrutteringen til yrkesfagene og øke andelen som fullfører og består i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er store og viktige oppgaver som fordrer godt arbeid i og mellom skolenivåene og ikke minst med arbeidslivet og de viktige medaktørene her.
Det handler om at alle skal dra i samme retning, og denne retningen er formulert i fire strategiske hovedmål for arbeidet i opplæring i skole og opplæring i bedrift i Akershus:

           Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå opplæringen
           Alle skal lære mer. Elevenes og lærlingenes grunnleggende ferdigheter og kunnskaper i basisfag skal være betydelig forbedret
           Bedre kvalitetssikring av undervisningen og den enkelte elevs faglige progresjon.
           Et godt lærings- og arbeidsmiljø for alle preget av ro og orden, fritt for mobbing og  krenkelser

Skal vi lykkes i å forbedre oss på enkelt områder og samtidig opprettholde høy kvalitet på andre områder, ligger nøkkelen i oppfølgingen av de strategiske hovedmålene gjennom systematisk kvalitetsarbeid som politikere, forvaltning, skoleledere, lærere, elever og foresatte samhandler om.  Stikkord er få og tydelige mål, utholdenhet, og samhandling basert på tillit som omsettes til handlinger som kommer den enkelte elev og lærling til gode.




 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar