Skulle vi satt et krav om å ha
gang og sykkelvei langs alle våre fylkesveger ville det da kreve et sted mellom
30-40 milliarder. Det ble for urealistisk med dagens økonomiske rammer. Det
gjør at man må ta det viktigste først. Vi skal de neste 10 årene bruke mer enn
2.3 milliarder for å trygge skoleveien i fylket. Mange av skolene våre ligger
slik til at de også styrker de lokale sentrum i våre kommuner. Gjennom bygging
av flere gang- og sykkelveger vil vi legger til rette for å ta den økte
fremtidige trafikkbelastningen gjennom gange, kollektivtransport og sykling.
Det er en rar politisk
diskusjon når man mener at vi satser for mye på barn (og lærer) og ikke på de
voksne syklister. Vi er likevel ikke politisk uenig med Syklistenes
Landsforening intensjon om å få flere til å sykle. Fylkeskommunen ønsker å øke
andelen syklister både når det gjelder ekspressykling og fritidstransport.
Standarden på det etablerte gang- og sykkelvegnettet er imidlertid av variabel
kvalitet. På noen strekninger er det behov for å separere fotgjengere og syklister.
Dessuten er det behov for utbedringer i kryss. Dette gjelder både i kommunene
Skedsmo, Lørenskog og Oslo.
I Akershus går mange statlige
sykkelruter langs fylkesveg. Staten finansierer prosjekter på statlige
sykkelruter, som ligger langs fylkesveg. I vedtatt handlingsprogram for
riksveger for perioden 2014 – 2017 er det prioritert midler til investeringer
på sykkelvegnettet mellom Lillestrøm og Oslo både langs E6 og langs rv. 163
Østre Aker vei. Tilskuddene til disse sykkelrutene ønsker vi at skal økes, da
stat og fylkeskommunen har et felles mål om at veksten i persontransporten skal
tas med gange, kollektivtransport og sykkel. En koordinering av tiltak på
fylkesvegnettet og riksvegprioriteringer er i alles interesse.
Det er ønskelig med et helhetlig
og best mulig tilbud til gående og syklende. Fylkeskommunen vil som eier av
fylkesvegnettet bidra til at flere går og sykler i hele Akershus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar