mandag 10. november 2014

Ja til gange, kollektivtransport og sykling!

Det er vanskelig å være uenig med Hulda Tronstad fra Syklistenes Landsforening som RB 1. november etterlyser bedre muligheter for å sykle til jobb, men det er ikke slik at det bare er lærere som skal sykle til jobb i Akershus når man sater på å trygge skolevegen.

Skulle vi satt et krav om å ha gang og sykkelvei langs alle våre fylkesveger ville det da kreve et sted mellom 30-40 milliarder. Det ble for urealistisk med dagens økonomiske rammer. Det gjør at man må ta det viktigste først. Vi skal de neste 10 årene bruke mer enn 2.3 milliarder for å trygge skoleveien i fylket. Mange av skolene våre ligger slik til at de også styrker de lokale sentrum i våre kommuner. Gjennom bygging av flere gang- og sykkelveger vil vi legger til rette for å ta den økte fremtidige trafikkbelastningen gjennom gange, kollektivtransport og sykling.

Det er en rar politisk diskusjon når man mener at vi satser for mye på barn (og lærer) og ikke på de voksne syklister. Vi er likevel ikke politisk uenig med Syklistenes Landsforening intensjon om å få flere til å sykle. Fylkeskommunen ønsker å øke andelen syklister både når det gjelder ekspressykling og fritidstransport. Standarden på det etablerte gang- og sykkelvegnettet er imidlertid av variabel kvalitet. På noen strekninger er det behov for å separere fotgjengere og syklister. Dessuten er det behov for utbedringer i kryss. Dette gjelder både i kommunene Skedsmo, Lørenskog og Oslo.

I Akershus går mange statlige sykkelruter langs fylkesveg. Staten finansierer prosjekter på statlige sykkelruter, som ligger langs fylkesveg. I vedtatt handlingsprogram for riksveger for perioden 2014 – 2017 er det prioritert midler til investeringer på sykkelvegnettet mellom Lillestrøm og Oslo både langs E6 og langs rv. 163 Østre Aker vei. Tilskuddene til disse sykkelrutene ønsker vi at skal økes, da stat og fylkeskommunen har et felles mål om at veksten i persontransporten skal tas med gange, kollektivtransport og sykkel.  En koordinering av tiltak på fylkesvegnettet og riksvegprioriteringer er i alles interesse.

Det er ønskelig med et helhetlig og best mulig tilbud til gående og syklende. Fylkeskommunen vil som eier av fylkesvegnettet bidra til at flere går og sykler i hele Akershus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar