fredag 14. november 2014

Hydrogen for et bedre klima

Akershus fylkeskommune satser stort på klimavennlige løsninger, og har i mange år jobbet for et godt kollektivtilbud og gode gang- og sykkelveier i fylket. Nå er bruk av hydrogen som er det heteste temaet.

KrF har en visjon om at Norge skal bli et nullutslippssamfunn. De nasjonale utslippene av klimagasser må reduseres med 80 prosent innen 2050. På sikt bør vi bli CO2-negative. For å greie dette trenger vi ambisiøse delmål. KrF står fast på klimaforlikets mål om å redusere de nasjonale utslippene av klimagasser med 30 prosent innen 2020 sammenlignet med 1990, og at to tredjedeler av utslippsreduksjonene skal tas nasjonalt.
Norge kan ikke kjøpe seg fri fra betydelige innenlandske klimatiltak gjennom internasjonal kvotehandel. Internasjonal handel med klimakvoter bør være et supplerende tiltak, men her er det viktig å arbeide for et stadig mer effektivt system.
Vi er nødt til å gå foran og vise at det er mulig å kutte betydelig i egne utslipp gjennom konkrete tiltak hjemme. En klimavennlig fremtid avhenger av at det foretas endringer på alle sektorer.  Akershus skal derfor være i front når det kommer til hydrogensatsing. Ikke bare i Norge, men også i verden. Dette er veldig spennende, men det blir en krevende jobb.
Oslo og Akershus har allerede verdens tetteste stasjonsnett av tankestasjoner for hydrogen. For at hydrogensatsingen skal slå rot, må også bilbransjen og andre næringer bli med på utviklingen og vi håper at norsk næringsliv kan gjøre seg gjeldende også i internasjonal sammenheng.

Vi ønsker å bidra til å utvikle bedrifter som kan delta på verdensmarkedet. Vi har allerede sterke forskningsinstitutter som jobber med hydrogen, og vi skal utrede strategier for næringsutvikling i regionen. Satsingen har som mål at det innen 2025 vil være 10 000 hydrogenbiler i Oslo og Akershus. I tillegg skal det være 100 busser og et betydelig antall drosjer som kjører på hydrogen i regionen.
Akershus skal være et foregangsfylke innen klima og miljø. Hydrogen er ikke vår eneste løsning, og vi jobber også videre med andre tiltak. Men dette er en spennende mulighet for å etablere et marked for nullutslippsbiler. Fylkeskommunen har hatt et samarbeid med bilprodusenten Hyundai i Korea. Det er flere bilprodusenter som etter hvert kommer på banen, men Hyundai har vært tidligst ute, og kan introdusere hydrogenbiler på det norske markedet allerede neste år. Akershus fylkeskommune har allerede kjøpt en hydrogenbil av Hyundai som vil brukes m tjenestebil.

Gjennom vår investering i hydrogen har vi bidratt til at også andre aktører har kommet på banen og bidratt med betydelige midler for at Oslo og Akershus skal bli store på hydrogen og gode på klimavennlig transport.  Akershus fylkeskommune skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Dette på tross av befolkningsvekst i regionen.
Felles leserinnlegg fra undertegnnede og leder av Akershus KrFU Astrid-Therese Theisen

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar