KrF har en visjon om at Norge skal bli et nullutslippssamfunn. De
nasjonale utslippene av klimagasser må reduseres med 80 prosent innen 2050. På
sikt bør vi bli CO2-negative. For å greie dette trenger vi ambisiøse
delmål. KrF står fast på klimaforlikets mål om å redusere de nasjonale
utslippene av klimagasser med 30 prosent innen 2020 sammenlignet med 1990, og
at to tredjedeler av utslippsreduksjonene skal tas nasjonalt.
Norge kan ikke kjøpe seg fri fra betydelige innenlandske klimatiltak
gjennom internasjonal kvotehandel. Internasjonal handel med klimakvoter bør
være et supplerende tiltak, men her er det viktig å arbeide for et stadig mer
effektivt system.
Vi er nødt til å gå foran og vise at det er mulig å kutte betydelig i
egne utslipp gjennom konkrete tiltak hjemme. En klimavennlig fremtid avhenger
av at det foretas endringer på alle sektorer. Akershus skal derfor
være i front når det kommer til hydrogensatsing. Ikke bare i Norge, men også i
verden. Dette er veldig spennende, men det blir en krevende jobb.
Oslo og Akershus har allerede verdens tetteste stasjonsnett
av tankestasjoner for hydrogen. For at hydrogensatsingen skal slå rot, må også
bilbransjen og andre næringer bli med på utviklingen og vi håper at norsk
næringsliv kan gjøre seg gjeldende også i internasjonal sammenheng.
Vi ønsker å bidra til å utvikle bedrifter som kan delta på
verdensmarkedet. Vi har allerede sterke forskningsinstitutter som jobber med
hydrogen, og vi skal utrede strategier for næringsutvikling i regionen.
Satsingen har som mål at det innen 2025 vil være 10 000 hydrogenbiler i Oslo og
Akershus. I tillegg skal det være 100 busser og et betydelig antall drosjer som
kjører på hydrogen i regionen.
Akershus skal være et foregangsfylke innen klima og miljø. Hydrogen
er ikke vår eneste løsning, og vi jobber også videre med andre tiltak. Men
dette er en spennende mulighet for å etablere et marked for nullutslippsbiler. Fylkeskommunen
har hatt et samarbeid med bilprodusenten Hyundai i Korea. Det er flere
bilprodusenter som etter hvert kommer på banen, men Hyundai har vært tidligst
ute, og kan introdusere hydrogenbiler på det norske markedet allerede neste år.
Akershus fylkeskommune har allerede kjøpt en hydrogenbil av Hyundai som vil brukes
m tjenestebil.
Gjennom vår investering i hydrogen har vi bidratt til at
også andre aktører har kommet på banen og bidratt med betydelige midler for at
Oslo og Akershus skal bli store på hydrogen og gode på klimavennlig
transport. Akershus fylkeskommune skal
halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Dette på tross av
befolkningsvekst i regionen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar