For å få
flere til å reise kollektivt, både til jobb og fritidsformål, så må vi legge
til rette for et godt samspill mellom buss og tog. Toget er ryggraden i
kollektivtilbudet, med stor kapasitet og mulighet for å frakte passasjerene
raskt over lange strekninger. Bussen
utnyttes best ved å frakte folk lokalt, og ved å mate passasjerene til toget.
Vi omdisponerer deler av dagens midler kombinert med friske penger, til å
styrke busstilbudet til Gardermoen.
Når NSB fra 14. desember vil kjøre halvtimesfrekvens fra Oslo lufthavn både mot Eidsvoll og mot Lillestrøm/Oslo, så vil Ruter styrke Gardermoen som kollektivknutepunkt. Linje 855 vil få koordinert omstigning til tog. Jessheim stasjon, som til nå har vært knutepunktet i regionen, vil ha tilpassede busstider til toget på linje 811, 818 og 855. Linje 811 vil også ha koordinert omstigning på Eidsvoll verk stasjon i begge retninger, mens linje 818 har tilpasset tidene til tog på Eidsvoll stasjon for de avgangene som kjøres dit.
For å gjøre det lettere å komme seg til Gardermoen med buss, tilpasser vi flere busslinjer. Det vil gi bedre tilgjengelighet for de som jobber på Oslo lufthavn, og gi raske forbindelser videre med tog mot Lillestrøm, Oslo, Skøyen og lenger vestover.
Når NSB fra 14. desember vil kjøre halvtimesfrekvens fra Oslo lufthavn både mot Eidsvoll og mot Lillestrøm/Oslo, så vil Ruter styrke Gardermoen som kollektivknutepunkt. Linje 855 vil få koordinert omstigning til tog. Jessheim stasjon, som til nå har vært knutepunktet i regionen, vil ha tilpassede busstider til toget på linje 811, 818 og 855. Linje 811 vil også ha koordinert omstigning på Eidsvoll verk stasjon i begge retninger, mens linje 818 har tilpasset tidene til tog på Eidsvoll stasjon for de avgangene som kjøres dit.
For å gjøre det lettere å komme seg til Gardermoen med buss, tilpasser vi flere busslinjer. Det vil gi bedre tilgjengelighet for de som jobber på Oslo lufthavn, og gi raske forbindelser videre med tog mot Lillestrøm, Oslo, Skøyen og lenger vestover.
Med andre fra
14. desember vil Gardermoen bli et viktig kollektivknutepunkt på Øvre Romerike
i tillegg til Jessheim. Ruter forbedrer
busstilbudet til hovedflyplassen, samtidig som det blir tre avganger i timen
med toget til og fra Oslo lufthavn (OSL) på Gardermoen. I tillegg må jeg også nevne at de som skal
til og fra Oslo også kan bruke flybussekspressen med månedskort eller at man
kjøper Ruters enkelt billett før man går om bord. Flybussekspressen er nemlig
en grønn regionbuss.
Vi kan få et bedre kollektivtilbud ved
å styrke tilbudet lokalt i stedet for ekspresslinjer. Ekspressbussene som kjører helt fra
Maura og inn til hovedstaden er populære, men det er kun et fåtall passasjerer
som har glede av bussene på morgen og ettermiddag. Bussen stamper i kø både inn
og ut av hovedstaden i rushtiden. Ved å omdisponere midlene til å forbedre busstilbudet
lokalt fra Maura og Nannestad til Oslo lufthavn, så gir vi et tilbud som langt
flere vil ha nytte av på dagtid, kveld og i helgen. Målet er å styrke kollektivtilbudet til beste for brukerne, region og miljøet.
Legger ved et bilde for dem som liker kart:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar