torsdag 19. mars 2015

Kollektivtrafikken øker

Det er en gledelig vekst med 10 millioner flere kollektivreiser i 2014. Kollektivtrafikken øker mer enn biltrafikken.  Vi trenger likevel nye, store investeringer når innbyggertallet dobles innen 2030. Det haster å komme i gang med Ahusbanen, Fornebubanen og bedre framkommelighet for bussen.

Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus omfattet 319 millioner enkeltreiser i 2014. Det er en økning på 3,4 prosent og er en større vekst enn i 2013. For Akershus alene var økningen på 3,5 prosent. Siden oppstarten av Ruter i 2008, har kollektivtransporten økt markedsandelene av motorisert trafikk sammenlignet med bilen i hovedstadsregionen. Vi reiser mer kollektivt år for år. Den jevne veksten vi har hatt i kollektivtrafikken de siste årene er svært gledelig. Å bygge ut kollektivtilbudet gir fornøyde kunder, bedre for miljø og klima og det demper veksten i biltrafikken.

Folk velger å reise kollektivt når tilbudet er der, men flere passasjerer gjør at det kan bli trangt om plassen. Nå begynner det å bli så fullt enkelte steder at vi må ha ganske store investeringer. Vi trenger både mer kollektivtrafikk, men også flere folk må gå og sykle mer. Flere må ta bena fatt, når vi nå blir så mange flere innbyggere. Fremover må vi prioritere å få flere til å sykle og gå på de korteste reisene, og så spare kollektivtilbudet for de lange reisene.

Likevel har man enkelte steder i Akershus behov for å kjøre bil. Det er viktig at først og fremst jobbreisene skjer kollektivt, så kan heller turene på butikken eller i barnehagen skje med bil hvor kapasiteten ikke er like sprengt og hvor det ikke r nok kunder til å gi et tilbud som folk vil bruke. Vi tenger både investeringer for å øke framkommeligheten til bussen og vi trenger mer penger til å bedre tilbudet med flere avganger.

Tidligere i mars kom tallene fra Statens vegvesen som viste at også biltrafikken øker i de to fylkene – men ikke med like stor økning som i kollektivtrafikken. Biltrafikken i Oslo økte med én prosent fra 2013 til 2014 I Akershus økte biltrafikken med 1,4 prosent samme periode. Økningen er større enn året før, men fortsatt lavere enn både befolkningsveksten, og altså veksten i kollektivtrafikken.  Det er en kjempegod trend for flere skal vi bli.

Prognoser sier at også Oslo og Akershus står overfor en massiv befolkningsvekst frem til 2060. Målet er at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange, skal ta all fremtidig transportvekst. Det krever en årlig trafikkvekst på minimum 5 prosent. Skal vi klare å få alle disse til å reise kollektivt, betyr det at vi kommer til å måtte håndtere i underkant av 700 millioner kollektivreiser innen 2060. Det er mer enn en fordobling av antall reiser sammenlignet med i dag.

Ruter har egnet ut at for å kunne møte denne veksten, har kollektivtrafikken i Oslo og Akershus et behov for en årlig kapasitetsøkning tilsvarende 30 leddbusser, 1 seksvogns T-bane tog, 2 fulle trikker og to doble lokaltogsett. De t er med andre ord en formidabel oppgave foran oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar