Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus omfattet 319 millioner
enkeltreiser i 2014. Det er en økning på 3,4 prosent og er en større vekst enn
i 2013. For Akershus alene var økningen på 3,5 prosent. Siden oppstarten av
Ruter i 2008, har kollektivtransporten økt markedsandelene av motorisert
trafikk sammenlignet med bilen i hovedstadsregionen. Vi reiser mer kollektivt
år for år. Den jevne veksten vi har hatt i kollektivtrafikken de siste årene er
svært gledelig. Å bygge ut kollektivtilbudet gir fornøyde kunder, bedre for miljø
og klima og det demper veksten i biltrafikken.
Folk velger å reise kollektivt når tilbudet er der, men flere
passasjerer gjør at det kan bli trangt om plassen. Nå begynner det å bli så
fullt enkelte steder at vi må ha ganske store investeringer. Vi trenger både mer
kollektivtrafikk, men også flere folk må gå og sykle mer. Flere må ta bena fatt,
når vi nå blir så mange flere innbyggere. Fremover må vi prioritere å få flere
til å sykle og gå på de korteste reisene, og så spare kollektivtilbudet for de
lange reisene.
Likevel har man enkelte steder i Akershus behov for å kjøre
bil. Det er viktig at først og fremst jobbreisene skjer kollektivt, så kan
heller turene på butikken eller i barnehagen skje med bil hvor kapasiteten ikke
er like sprengt og hvor det ikke r nok kunder til å gi et tilbud som folk vil
bruke. Vi tenger både investeringer for å øke framkommeligheten til bussen og
vi trenger mer penger til å bedre tilbudet med flere avganger.
Tidligere i mars kom tallene fra Statens vegvesen som viste
at også biltrafikken øker i de to fylkene – men ikke med like stor økning som i
kollektivtrafikken. Biltrafikken i Oslo økte med én prosent fra 2013 til 2014 I
Akershus økte biltrafikken med 1,4 prosent samme periode. Økningen er større
enn året før, men fortsatt lavere enn både befolkningsveksten, og altså veksten
i kollektivtrafikken. Det er en kjempegod
trend for flere skal vi bli.
Prognoser sier at også Oslo og Akershus står overfor en
massiv befolkningsvekst frem til 2060. Målet er at kollektivtrafikken, sammen
med sykkel og gange, skal ta all fremtidig transportvekst. Det krever en årlig
trafikkvekst på minimum 5 prosent. Skal vi klare å få alle disse til å reise
kollektivt, betyr det at vi kommer til å måtte håndtere i underkant av 700
millioner kollektivreiser innen 2060. Det er mer enn en fordobling av antall
reiser sammenlignet med i dag.
Ruter har egnet ut at for å kunne møte denne veksten, har
kollektivtrafikken i Oslo og Akershus et behov for en årlig kapasitetsøkning
tilsvarende 30 leddbusser, 1 seksvogns T-bane tog, 2 fulle trikker og to doble
lokaltogsett. De t er med andre ord en formidabel oppgave foran oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar