Akershus er den største skoleeieren i landet på videregående nivå.
I de neste 20 årene er det behov for enda flere elevplasser og nye skolebygg.
Fylkestinget har over mange år vært opptatt av å få flest mulig elever til å
fullføre og bestå. Andelen som fullfører og består er høy, og for skoleåret
2013-14 har vi det beste resultatet siden retten til videregående opplæring ble
innført i 1994. Den systematiske satsingen på elevenes læring på våre
videregående skoler fortsetter. Det er gledelig å konstatere at hele 83,5
prosent av elevene fullfører og består videregående opplæring. Spesielt
gledelig er det å se at framgangen fra året før var størst på de yrkesfaglige
utdanningsprogrammene
Vi har ambisiøse mål om en kraftig reduksjon av
klimautslippene. Transport står for hoveddelen av klimautslippene i vår region.
Å få flest mulig til å ta kollektivtransport, sykle eller gå er en sentral del
av strategien for å oppnå målene. Akershus fylkeskommune har som mål å være et
foregangsfylke når det gjelder å innføre utslippsfrie kjøretøyer. Andelen av
elbiler i Akershus er i verdenstoppen og vi jobber for at hydrogenbiler skal
oppnå en tilsvarende suksess som elbilen har.
Befolkningsveksten i Akershus gir store muligheter til å
utvikle byer og tettsteder med arbeidsplasser og gode bomiljøer med lett
tilgang til fritidsaktiviteter, friluftsliv og kulturopplevelser. Regional plan
for areal og transport i Oslo og Akershus skal vedtas i løpet av 2015. Jeg tror
planen vil legge et veldig godt grunnlag for hvordan akershussamfunnet kan
vokse og utvikles. Planen gir retning for en vekst der innbyggerne gis
muligheter og livskvalitet, og en vekst med gode miljøløsninger for arealbruk
og transport.
Den jevne veksten vi har hatt i kollektivtrafikken de siste
årene er svært gledelig, og viser at satsingen på kollektiv gir resultater. Å
bygge ut kollektivtilbudet gir fornøyde kunder, bedre miljø og det demper
veksten i biltrafikken. Siden oppstarten av Ruter i 2008, har
kollektivtransporten tatt all motorisert trafikkvekst i hovedstadsregionen.
Dette er bare begynnelsen på en kraftig vekst i kollektivtrafikken i årene som
kommer. Det blir derfor behov for større kapasitet i kollektivtrafikken, bedre
framkommelighet for biler og busser, og flere gang- og sykkelveier.
Planleggingen av Fornebubanen er godt i gang, og løsninger for bane til
Lørenskog/Lillestrøm utredes. For å finansiere de helt nødvendige
kollektivinvesteringene i hovedstadsområdet kreves det at staten og private
aktører bidrar med betydelige midler.
Det er viktig for demokratiet at innbyggerne har tiltro til at de offentlige
midlene vi forvalter gir gode tjenester. Akershus fylkeskommune oppnår gode
resultater på de fleste områder. Dette hadde ikke vært mulig uten godt
kvalifiserte og motiverte medarbeidere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar