torsdag 8. april 2010

Akershus som turistmål

Min partikollega i Akershus fylkesting, Åse Røisland, har skrevet en interpellasjon om Akershus som turistmål som jeg ønsker å gi oppmerksomhet.

Bakgrunnen for denne interpellasjonen var at det på palmesøndag kom det en stor, flott brosjyre som bilag til Aftenposten. Denne het NORGE MÅ OPPLEVES og var en annonse for ”visit norway.no”

Denne brosjyren var veldig innbydende med flotte bilder på glanset papir. Den startet med severdigheter og forslag til opplevelser i Nord Norge, og tok videre landsdel for landsdel. Da jeg kom til Østlandet, lette jeg etter Akershus, men fant ingen ting. Der i mot fant jeg mye fra Oppland, Hedmark og Telemark. Det eneste jeg fant fra Akershus, var at Tusenfryd var nevnt på siden til Oslo.

Jeg synes dette var rart. Vi har mange flotte turistmål i vårt fylke, slike som Eidsvoll 1814, Fetsund lenser med et unikt våtmarksområde, Aurskog- Høland-banen, Høvikodden og ikke minst Oscarsborg for å nevne noen. Hvorfor står det ikke noe om disse i brosjyren?

Turistnæring er viktig for fylket vårt, men da må turistene få vite om alt vi kan by dem av opplevelser. Mitt spørsmål blir derfor: Hva gjøres i dag for å markedsføre alle de attraktive turistmål i Akershus og hva kan gjøres bedre?

Jeg tror det kan bli en fin debatt i fylkestinget. Akershus som reisemål er etter min mening en offentlig hemmelighet. Det bør det ikke være.

4 kommentarer:

  1. Det er nok riktig at Akershus ikke er det fylket med flest reisemål, men i konkurranse med de andre fylkene i østlandet har vi faktisk endel å vise til.

    Men det er nok ikke ved brosjyrer fra Visit Norway vi kommer til å vise frem det flotte fylket vi bor i: Årets beste reklame er TV2s programmer fra Oscarsborg.

    SvarSlett
  2. Hehe

    fant denne her i dag:
    http://www.akershus.no/tema/Aktuelt/arkiv/?article_id=38194

    SvarSlett
  3. Takker for responsen.

    Gleder meg til fylkestingets behandling av reiselivssatsingen.

    SvarSlett
  4. http://www.akershus.no/tema/Aktuelt/arkiv/?article_id=38194

    Bra at NAF tar ansvar.

    SvarSlett