I forbindelse årsrapporten til Akershus fylkeskommune for 2009 har jeg blitt utfordret til å svare på: ”Hvordan skal fylkeskommunen ivareta rollen som regional utviklingsaktør?” En årsrapport gir en anledning til å både å foreta et tilbakeblikk og noen refleksjoner om fremtiden.
Vekst i befolkningen gir fylkeskommunen en viktig rolle som regional utviklingsaktør. Akershus står overfor store utfordringer når det gjelder å utvikle fremtidens transportløsninger: Om 20 vil Akershus vokse til 700.000. Oslo og Akershus vil til sammen ha 1,5 millioner innbyggere, 400.000 flere enn i dag.
Det vil medføre med sterk vekst i trafikken. Dersom kollektivtrafikken skal ta seg av det vesentligste av trafikkveksten er det avgjørende med fremtidsrettede grep innenfor areal- og utbyggingspolitikken allerede nå.
Det er stor vilje til å satse på kollektivtrafikken. I 2009 vant kollektivtrafikken i Akershus markedsandeler. Kollektivtrafikken holder stand mens biltrafikken synker på - 1,3 %. Den samlede etterspørselen etter transporttjenester er nedadgående. Kollektivandelen i Akershus var i 2009 i gjennomsnitt 17 %, en økning på to prosentpoeng fra året før.
Det viktigste enkelttiltaket i 2009 har vært vedtaket om en ny sterkt forenklet pris-og sonesystem for kollektivtrafikken. Dette innbærer at dagens 88 soner i regionen reduseres til 3. Målet er å øke antall reiser med kollektivtrafikken. Flere kollektivreisende er avgjørende for en miljø- fremtidsrettet utvikling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar