Jeg mener vi har valget mellom kraftig utbygging av kollektivtrafikken eller kø og kaos i de største byene. Dette tema ønsker jeg å ta opp på landsmøte.
Bakgrunnen er at de i de ni største byområdene i Norge forventes en befolkningsvekst på 28 prosent fra 2010 til 2030.
Dette viser behovet for et trendskifte i bevilgningene til kollektivutbygging. Alle andre alternativer har store samfunnsøkonomiske kostnader. Ikke minst i form av kø og trafikkaos.
For å unngå store forsinkelser i transportsystemet – ikke bare i byene, men i hele Norge mener KrF det nødvendig med store investeringer både på veg, jernbane og øvrig kollektivtrafikk i årene som kommer.
Befolkningsvekst sammen med tidligere etterslep i investeringer gjør at KrF vil tilrettelegge for følgende:
* InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer må bygges ut med dobbeltspor og høy hastighet innen 2023. Reisetilbudet på øvrige jernbaner må forbedres, i første omgang med bedre frekvens.
* Finansieringen av kollektivtrafikken – både investeringer og drift – må bli et hovedtema i NTP 2014-2023. Statens må ta et større ansvar for bygging av baneløsninger i kollektivtrafikken enn det man gjør i dag. Staten må derfor innføre eget tilskudd til investering av kollektivtrafikk i de store byene, som bybaner i Stavanger og Bergen, og baneløsninger i Oslo og Akershus.
* Det må planlegges for en fordobling av antall kollektivreiser. Dette krever langsiktig og forutsigbar finansiering som premierer passasjervekst.
* Fylkeskommunene må settes økonomisk i stand til å ta igjen etterslep både i investering og vedlikehold av veger overtatt fra staten. På fylkesveger med stor trafikk må det bli mulig å finansiere utbygging av midtdelere og kollektivfelt.
* Helhetlig og effektiv prosjektgjennomføring krever handlekraftig organisering og finansiering gjennom selskapsorganisering i Jernbaneverket og Statens vegvesen. Plansystemet for utbygging av jernbane og veg må forenkles og reformeres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar