I går sendte jeg et svar til Dagsavisen. Bakgrunnen var i Dagsavisen 4.4 ønsket Zeros Einar Håndlykken å utfordre Akershus fylkeskommune om å gå fra gass til el på fergesambandet Nesodden. Jeg er glad for det engasjement som Zero har for å ta i bruk ulike moderne miljøvennlig drivstoff og dette er noe vi skal vurdere.
Bakgrunnen er for saken er at landets mest trafikkerte passasjerferjerute fikk nye moderne ferjer som gikk over til bruk av gass som drivstoff 1. juli 2009. Utslippet av NOX fra de nye ferjene blir redusert med 70 prosent i forhold til dagens utslipp. I tillegg ble CO2 redusert betydelig. Det var en kraftig forbedring av miljøutslippene fra de forrige ferjene.
Tide Sjø overtokk rutetrafikken til Nesodden og Slemmestad/Vollen etter anbud med tre nye gassferger og to nye hurtigbåter som skal gjøre pendlingen i Indre Oslofjord både rask og bekvem.
Det fraktes om lag 2,4 mill. passasjerer i året og sambandet er Norges største. Det skal det fortsatt være. Vi ønsker også å se på muligheten til å gjøre dette så miljøvennlig som mulig og jeg har derfor bedt om å få et notat som belyser kostnader, anbud og gevinst av et slikt tiltak og andre muligheter som for eksempel mer bruk av biogass.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar