I Akershus satser vi på samferdsel, både på veg og
kollektiv. Dette er nødvendig fordi vi har mye trafikk på veger og fordi vi
kommer blir enda flere innbyggere. Vi
skal ta vare på vegkapitalen og bruker derfor mer penger på vedlikehold nettopp
for å ta igjen etterslepet i Akershus. Fylkeskommunen er en bedre vegeier enn
staten. Noe av dette skyldes nærheten til vegene. Selv om vegvedlikehold i Akershus er bedre etter
at fylkeskommunen har overtatt må man ha mer midler fordi det fra statens side tidligere
har vært for dårlig vedlikehold av veger, bruer og tuneller som man må snart fornye.
Asfaltering er ikke kosmetikk. Asfalt på veg gir bedre
kjørekomfort, mindre støv, økt trafikksikkerhet og bedre arbeidsforhold. Både
brukerne, beboerne ved vegen og yrkestrafikantene er fornøyd med asfalterte
veier. Asfaltering av veger har nesten utelukkende positive effekter og det
gjør at vegkapitalen tas vare på og at trafikksikkerheten forbedres
Trafikktellinger viser at trafikkmengden holder seg stort
sett stabil, men at farten har en tendens til å øke når veiene blir asfaltert. Mange
opplever at vegene er mer trafikksikre – også som gående og syklende. For
beboeren langs vegen er mindre støy og skitt en meget positiv effekt. Stort
sett påvirkes ikke trafikkmengden. Men det er eksempler på at bedre vei kan
føre til ending i kjøremønsteret, og økning i trafikkmengden på enkelte strekninger.
Asfalteringen begynner i mai og skal være ferdig i løpet av
september og jeg oppfordrer alle til å vise hensyn til asfaltarbeiderne. Respekter skilting og de som dirigerer trafikken.
Husk at det er en utsatt jobb å stå ”midt i vegen”.
Les mer hos Statens vegvesen her.
Les mer hos Statens vegvesen her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar