Tema
for Akershusting var samferdselspolitiske utfordringer i hovedstadsregionen,
finansiering av kollektivtrafikk og Nasjonal transportplan
Et samlet Akershusting sluttet seg til følgende uttalelse:
Forutsigbar finansiering av økt kollektivtrafikk
Urbaniseringen og befolkningsveksten i årene fremover vil bety en
formidabel økning av transportomfanget, spesielt i Osloregionen. Dette gjør det
nødvendig med et nasjonalt løft for kollektivtransporten, noe som bare kan
oppnås gjennom felles satsing og koordinert virkemiddelbruk fra staten,
fylkeskommunene og kommunene.
I løpet av de neste 20 årene får vi 350.000 flere innbyggere i
hovedstadsområdet. Ruter, Oslo og Akershus kollektivselskap, har ansvaret for
det regionale og lokale kollektivtilbudet, som utgjør 90 prosent av antall
kollektivreiser i regionen. NSB ivaretar de resterende 10 prosent. En helt
nødvendig kapasitetsøkning i kollektivtrafikken i Osloregionen må derfor også
tas i Ruter-systemet. Til det kreves det betydelige økte ressurser. Staten må
bidra til langsiktig og forutsigbar finansiering av drift og investering for
kollektivløsninger i langt større grad enn i dag.
Kommunesektoren må bidra med gjensidig forpliktende og samordnet areal-
og transportplanlegging for å støtte opp under kollektivtransporten.
Staten må finansiere kollektivtrafikk både gjennom forsert utbygging av
jernbanen og bidra til andre baneløsninger til sentrale kollektivknutepunkter.
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune må sikres langsiktige og forutsigbare
finansieringsløsninger, både til investeringer og drift, enten ved økte
overføringer fra staten, eller ved at staten delfinansierer investeringer og
drift gjennom tilskudd basert på avtalte mål for kollektivtransporten.
Prosjektfinansiering av større prosjekter innenfor samferdsel er nødvendig både
ut fra hensynet til økonomi og forutsigbarhet.
Kommunesektoren er innstilt på aktivt samarbeid med statlige
myndigheter for å komme fram til løsninger og virkemiddelbruk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar