I forrige uke deltok jeg på en kollektivkonferanse med politisk deltakelse fra ylkeskommunene på Østlandet, samt Hordaland og Sør-Trøndelag. I tillegg var Oslo kommune og kommuner på Østlandet, samt Stavanger og Trondheim tilstede. Alle ønsket en mer forutsigbar finansiering av økt kollektivtrafikk enn det vi har i dag.
Oslo kommune og
fylkeskommunene har ansvaret for det regionale og lokale kollektivtilbudet, som
utgjør ca. 90 % av antall kollektivreiser i Norge. Staten må bidra til
langsiktig og forutsigbar finansiering av drift og investering for
kollektivløsninger i langt større grad enn det som er synliggjort så langt.
Dette vil også kreve mer gjensidig forpliktende og samordnet areal- og
transportplanlegging.
Prosjektfinansiering av
større prosjekter innenfor samferdsel er nødvendig både ut fra hensynet til
økonomi og forutsigbarhet.
Staten
må finansiere kollektivtrafikk gjennom forsert utbygging av jernbanen og bidra
til andre baneløsninger til sentrale kollektivknutepunkter. Oslo kommune og
fylkeskommunene må sikres langsiktige og forutsigbare finansieringsløsninger,
både til investeringer og drift, enten ved økte overføringer fra staten, eller
ved at staten delfinansierer investeringer og drift gjennom tilskudd basert på
avtalte mål for kollektivtransporten i aktuelle byregioner.
Kommunesektoren er innstilt på aktivt samarbeid med
statlige myndigheter for å komme fram til løsninger og virkemiddelbruk
tilpasset ulike byregioner, herunder fortetting langs kollektivaksene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar