søndag 1. april 2012

Forutsigbar finansiering av økt kollektivtrafikk

Urbaniseringen og befolkningsveksten i årene fremover vil bety en formidabel økning av transportomfanget, spesielt i og rundt de største byene. Dette gjør det nødvendig med et nasjonalt løft for kollektivtransporten, noe som bare kan oppnås gjennom felles satsing og koordinert virkemiddelbruk fra staten, fylkeskommunene og kommunene. 

I forrige uke deltok jeg på en kollektivkonferanse med politisk deltakelse fra ylkeskommunene på Østlandet, samt Hordaland og Sør-Trøndelag. I tillegg var Oslo kommune og kommuner på Østlandet, samt Stavanger og Trondheim tilstede. Alle ønsket en mer forutsigbar finansiering av økt kollektivtrafikk enn det vi har i dag.

Oslo kommune og fylkeskommunene har ansvaret for det regionale og lokale kollektivtilbudet, som utgjør ca. 90 % av antall kollektivreiser i Norge. Staten må bidra til langsiktig og forutsigbar finansiering av drift og investering for kollektivløsninger i langt større grad enn det som er synliggjort så langt. Dette vil også kreve mer gjensidig forpliktende og samordnet areal- og transportplanlegging.

Prosjektfinansiering av større prosjekter innenfor samferdsel er nødvendig både ut fra hensynet til økonomi og forutsigbarhet.

Staten må finansiere kollektivtrafikk gjennom forsert utbygging av jernbanen og bidra til andre baneløsninger til sentrale kollektivknutepunkter. Oslo kommune og fylkeskommunene må sikres langsiktige og forutsigbare finansieringsløsninger, både til investeringer og drift, enten ved økte overføringer fra staten, eller ved at staten delfinansierer investeringer og drift gjennom tilskudd basert på avtalte mål for kollektivtransporten i aktuelle byregioner.

Kommunesektoren er innstilt på aktivt samarbeid med statlige myndigheter for å komme fram til løsninger og virkemiddelbruk tilpasset ulike byregioner, herunder fortetting langs kollektivaksene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar