tirsdag 10. april 2012

Veien videre for Oslopakke 3

Nylig har det vært stor debatt i media om Oslopakke 3 og ikke minst behovet for investeringer i samferdsel i vår region. Vi er nå i forhandlinger om en revidering av Oslopakke 3 og er ved godt mot for å finne løsninger.

Oslopakke 3 er plan for vegutbygging og drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Tidshorisonten er 2008 til 2027. Inntektene er i hovedsak bompenger. I tilegg kommer statens riksveg- og jernbanesatsing og lokale samferdselsmidler i Oslo og Akershus. 

Hensikten med de ulike Oslopakkene har vært å finne finansieringsløsninger ut over offentlige budsjetter for å sikre nødvendig utbygging av vei, kollektivtrafikk og infrastruktur og samt sikre drift av kollektivtransport i Oslo- og Akershusregionen. Oslopakke 1 og 2 har sikret dette siden 1992 gjennom bompenger og påslag på kollektivtakstene. Oslopakke 3 ble i 2006 vedtatt av fylkestinget i Akershus og bystyret i Oslo med en samlet kostnadsramme på ca. 58 milliarder kroner (2009-nivå) for perioden 2008-2027.

Befolkningsveksten som forventes i hovedstadsområdet vil bety en kraftig økning i transport­behovet i hovedstadsområdet. Det skaper store utfordringer for å bygge et kollektiv- og veisystem med god nok kapasitet. Rapporten “Finansielt grunnlag Oslopakke 3” peker på flere alternativer for å styrke finansieringen både fra eksisterende og nye kilder.

Rapporten viser at behovet er mye større enn det Oslopakke 3 kan løse. Man mangler 35 milliarder. Med de utfordringene vi står overfor må staten bidra sterkere for å få finansiert nødvendige samferdselsinvesteringer i hovedstadsregionen.

I det videre arbeidet tar vi utgangspunkt i den opprinnelige porteføljen i Oslopakke 3 og vil finne en robust måte å finansiere tiltakene på. Da er det også viktig å få avklart statens bidrag til stamveinettet og kollektivtiltak, spesielt på bakgrunn av den sterke befolkningsveksten

I den forbindelse har Oslopakke 3-sekretariatet lagt fram analyser og beregninger for politisk referansegruppe for Oslo og Akershus den 13. mars. Her legger man opp til muligheter for finansiering og en løsning på E 18 vest som har en kostnadsramme på ca 15 milliarder. Når det gjelder E 18 bør det være naturlig at staten også betaler for nødvendig infrastruktur.  

Dette arbeidet som ble lagt fram fra sekretariatet er et viktig grunnlag for de videre politiske forhandlinger om en revidert Oslopakke 3. Forhandlingene pågår nå og vi er ved godt mot. Vi ventes å være ferdig i løpet av mai måned.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar