I følge VG har Sp-leder Navarsete sagt at hun ikke støtter
full utbygging. Men statssekretær i kommunaldepartementet Dag-Henrik Sandbakken
(Sp) mener ikke Navarsete går bort fra det hun tidligere har sagt: ”Hun har
sagt at hun er villig til å bruke mye penger på intercity, men har sagt at det
ikke skal gå på bekostning av vei”.
Jeg mener diskusjonen om hel eller halv InterCity er en
debattform for splitt og hersk, og ironisk nok er det nå distriktspartiet SP
som ligger an til å gi det største bidraget til at nettopp distriktene blir
taperne i oppgjøret om ny nasjonal transportplan.
Det vi med sikkerhet kan si er at NTP vil inneholde store
investeringer i både vei og jernbane. Utfordringen nå er å få en satsing på
jernbane som virkelig kan gi et skifte i både gods- og passasjertrafikken, fra
veksten bare på vei til reell overflyttinger til bane, med størst vekst for
tog. Det skjer ikke om man kun skal bygge ut InterCity til de mest Oslonære
byene. Da får vi ikke gjennomgangseffekten ei heller mellomtrafikken. Med halv
utbygging blir det kun for tilførsel til Oslo.
Dette er stikk i strid med hensikten om at InterCity skulle
løse opp i nasjonale flaskehalser der godstrafikken fra andre deler av landet
sinkes gjennom det sentrale Østlandet, og stikk i strid med ambisjonen om å ta
hele Østlandet i bruk ved at bo- og arbeidsområdene utenfor Oslo utvides
betraktelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar