torsdag 26. juli 2012

Hva skjer med jernbanen i neste NTP?

Det er strid om hvor lang tid det skal ta å få ferdig Intercity-triangelet, med dobbeltspor mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer. Mange ønsker at det vil at det skal stå ferdig i 2023. Alternativet med dagens tempo er 2045.

I følge VG har Sp-leder Navarsete sagt at hun ikke støtter full utbygging. Men statssekretær i kommunaldepartementet Dag-Henrik Sandbakken (Sp) mener ikke Navarsete går bort fra det hun tidligere har sagt: ”Hun har sagt at hun er villig til å bruke mye penger på intercity, men har sagt at det ikke skal gå på bekostning av vei”.

Jeg mener diskusjonen om hel eller halv InterCity er en debattform for splitt og hersk, og ironisk nok er det nå distriktspartiet SP som ligger an til å gi det største bidraget til at nettopp distriktene blir taperne i oppgjøret om ny nasjonal transportplan.

Det vi med sikkerhet kan si er at NTP vil inneholde store investeringer i både vei og jernbane. Utfordringen nå er å få en satsing på jernbane som virkelig kan gi et skifte i både gods- og passasjertrafikken, fra veksten bare på vei til reell overflyttinger til bane, med størst vekst for tog. Det skjer ikke om man kun skal bygge ut InterCity til de mest Oslonære byene. Da får vi ikke gjennomgangseffekten ei heller mellomtrafikken. Med halv utbygging blir det kun for tilførsel til Oslo.

Dette er stikk i strid med hensikten om at InterCity skulle løse opp i nasjonale flaskehalser der godstrafikken fra andre deler av landet sinkes gjennom det sentrale Østlandet, og stikk i strid med ambisjonen om å ta hele Østlandet i bruk ved at bo- og arbeidsområdene utenfor Oslo utvides betraktelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar