tirsdag 24. juli 2012

Støtter ikke Sp landets viktigste samferdselsprosjekt?

Jeg er ikke enig med Navarsete. Hun sier i dagens VG at utbyggingen av InterCity-triangelet ikke vil bli prioritert. InterCity er det viktigste man kan gjøre for norske veier. Veiene våre er avhengige av jernbanenutbygging for å unngå køer, kork og kaos.

Sp-leder Liv Signe Navarsete sier hun ikke er villig til å prioritere jernbaneutbygging på Østlandet på bekostning av veier ellers i landet: ”Eg er ikkje villig til å seie at dette prosjektet er viktigare enn å oppgradere vegane våre. Vi kan ikkje leggje fram ein Nasjonal Transportplan som seier:  Beklagar folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir. Nei, det går ikkje”.

Dette er et blindspor. Utbyggingen er tvingende nødvendig for å løse det som ikke bare er en utfordring for Østlandet, men for hele nasjonen. Uten satsingen på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette vil også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til lands og til sjøs er avhengig av god gjennomfart på Østlandet. Nesten all varetransport går via Østlandet. Kapasiteten på veiene er snart sprengt, og det kan bli vanskelig å få varer ut og inn av landet. Også befolkningsveksten tilsier at vi må få på plass et bedre system for persontransport

Alle de åtte fylkene på Østlandet, har ikke sagt at det ikke skal satses på vei, men at utbygging av InterCity er den viktigste saken nå. Dette fordi utfordringene er enorme i Østlandsområdet, ikke minst om vi skal nå målene og forpliktelsene som ligger i regjeringens klimaforlik. Alle fylkene, LO, NHO og en rekke andre er enige om at utbygging av Intercitytriangelet må komme først.

I dag er jernbanekapasiteten sprengt. All ny trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier. Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av Europa. Derfor er InterCity-utbyggingen landets viktigste samferdselssak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar