Sp-leder Liv Signe
Navarsete sier hun ikke er villig til å prioritere jernbaneutbygging på
Østlandet på bekostning av veier ellers i landet: ”Eg er ikkje villig til å
seie at dette prosjektet er viktigare enn å oppgradere vegane våre. Vi kan
ikkje leggje fram ein Nasjonal Transportplan som seier: Beklagar folkens, E39 og E6 nordover får bli
som det blir. Nei, det går ikkje”.
Dette er et
blindspor. Utbyggingen er tvingende nødvendig for å løse det
som ikke bare er en utfordring for Østlandet, men for hele nasjonen. Uten
satsingen på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette vil
også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til lands og
til sjøs er avhengig av god gjennomfart på Østlandet. Nesten all varetransport
går via Østlandet. Kapasiteten på veiene er snart sprengt, og det kan bli
vanskelig å få varer ut og inn av landet. Også befolkningsveksten tilsier at vi
må få på plass et bedre system for persontransport
Alle de åtte fylkene på Østlandet, har ikke sagt at
det ikke skal satses på vei, men at utbygging av InterCity er den viktigste
saken nå. Dette fordi utfordringene er enorme i Østlandsområdet, ikke minst om
vi skal nå målene og forpliktelsene som ligger i regjeringens klimaforlik. Alle
fylkene, LO, NHO og en rekke andre er enige om at utbygging av
Intercitytriangelet må komme først.
I dag er jernbanekapasiteten sprengt. All ny
trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier. Dobbeltspor vil
gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av
Europa. Derfor er InterCity-utbyggingen landets viktigste samferdselssak.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar