Satsing på jernbane må handle om å ha større vyer enn å øke
kapasiteten i takt med befolkningsutviklingen. Satsingen på jernbane bør nå
handle om å tegne kartet på nytt. Hvor vil vi legge til
rette for at transportveksten skal komme? Hvordan kan vi redusere presset på
det sentrale Oslo-området og skape utvikling i større områder?
Kortere reisetid vil
øke konkurranseevnen innen næringsliv, reiseliv, kultur, forskning og utdanning
for andre regioner enn Oslo, og dermed styrke landet som helhet. Fremfor alt
handler det om å se det potensialet som jernbane har for å binde landet sammen
og nødvendigheten av klimavennlige løsninger.
Befolkningsutviklingen
i og rundt de store byene må få konsekvenser for investeringstakten på
jernbane. I regionene rundt Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim spås en økning
fra 33-42 prosent. Dette gir økt persontrafikk og denne økningen skal ifølge
klimameldingen tas med kollektiv. Klimameldingen sier også at man vil ha en
rask framdrift av utbygging av InterCity-forbindelsene i det sentrale
østlandsområdet.
Denne satsningen er viktig for flere enn de som er bosatt på
Østlandet. I dag er jernbanekapasiteten
sprengt. All ny trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier.
Uten satsingen på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette
vil også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til
lands og til sjøs er avhengig av god gjennomfart på Østlandet. Dobbeltspor vil
gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av
Europa. Derfor er InterCity-utbyggingen landets viktigste samferdselssak.
InterCity-utbyggingen på Østlandet er første steg på veien mot
et moderne jernbanenett til nytte for hele landet. Samtidig må det prioriteres
tiltak som raskt gir forbedring på det øvrige jernbanenettet. En slik aktuell
sak er elektrifisering av strekninger som i dag kjøres med dieseltog. En slik
omlegging vil legge til rette for mer effektiv bruk av lokomotiver med lavere
driftskostnader. Strekninger som f.eks. Trønderbanen står foran investering i
nytt togmateriell. Her vil alt annen en investering i el-materiell være å gå
baklengs inn i framtida! Elektrifisering vil gi reduserte priser for
godstransport på jernbane, noe som igjen kan gi overført trafikk fra veg til
bane og derved miljøgevinst.
Det finnes et godt
alternativ til kø, kork og kaos på veiene: Tog bidrar dessuten til bedre klima
og en kraftig utvidelse av bo- og arbeidsmulighetene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar