torsdag 19. juli 2012

Tog eller kø, kork og kaos

Satsing på jernbane må handle om å ha større vyer enn å øke kapasiteten i takt med befolkningsutviklingen. Satsingen på jernbane bør nå handle om å tegne kartet på nytt. Hvor vil vi legge til rette for at transportveksten skal komme? Hvordan kan vi redusere presset på det sentrale Oslo-området og skape utvikling i større områder?

Kortere reisetid vil øke konkurranseevnen innen næringsliv, reiseliv, kultur, forskning og utdanning for andre regioner enn Oslo, og dermed styrke landet som helhet. Fremfor alt handler det om å se det potensialet som jernbane har for å binde landet sammen og nødvendigheten av klimavennlige løsninger.

Befolkningsutviklingen i og rundt de store byene må få konsekvenser for investeringstakten på jernbane. I regionene rundt Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim spås en økning fra 33-42 prosent. Dette gir økt persontrafikk og denne økningen skal ifølge klimameldingen tas med kollektiv. Klimameldingen sier også at man vil ha en rask framdrift av utbygging av InterCity-forbindelsene i det sentrale østlandsområdet.

Denne satsningen er viktig for flere enn de som er bosatt på Østlandet.  I dag er jernbanekapasiteten sprengt. All ny trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier. Uten satsingen på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette vil også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til lands og til sjøs er avhengig av god gjennomfart på Østlandet. Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av Europa. Derfor er InterCity-utbyggingen landets viktigste samferdselssak.

InterCity-utbyggingen på Østlandet er første steg på veien mot et moderne jernbanenett til nytte for hele landet. Samtidig må det prioriteres tiltak som raskt gir forbedring på det øvrige jernbanenettet. En slik aktuell sak er elektrifisering av strekninger som i dag kjøres med dieseltog. En slik omlegging vil legge til rette for mer effektiv bruk av lokomotiver med lavere driftskostnader. Strekninger som f.eks. Trønderbanen står foran investering i nytt togmateriell. Her vil alt annen en investering i el-materiell være å gå baklengs inn i framtida! Elektrifisering vil gi reduserte priser for godstransport på jernbane, noe som igjen kan gi overført trafikk fra veg til bane og derved miljøgevinst.

Det finnes et godt alternativ til kø, kork og kaos på veiene: Tog bidrar dessuten til bedre klima og en kraftig utvidelse av bo- og arbeidsmulighetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar