I gårsdagens VG hadde alle de åtte Østlandsfylkene en
kronikk om Norges viktigste samferdselsprosjekt. Alle fylkene har samme
innspill til Nasjonal transportplan (NTP). Nå ligger ballen hos regjeringen som
skal fremme den endelige saken om ny transportplan for Stortinget en gang på nyåret 2013.
Jernbaneverkets utredninger i forslaget til ny nasjonal
transportplan gir et klart bilde av behovet og hvilke resultater man kan vente:
Kraftig kutt i reisetid, mye bedre kapasitet for både gods- og persontrafikk,
og økt trafikksikkerhet. Dette vil flytte køen av pendlere og godstrafikk fra
vei til bane.
I dag er svært mye av jernbanekapasiteten sprengt. All ny
trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier. Uten satsingen
på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette vil også resten
av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til lands og til sjøs er
avhengig av god gjennomfart på Østlandet.
Dobbeltspor vil forsterke mulighetene for nye markeder. Det blir lettere å bo i Akershus og jobbe i eksempelvis Oppland eller Østfold. Effekten vil merkes også bortenfor siste stopp på InterCity-strekningen, på steder som Hønefoss eller Kongsberg og Dombås eller Trondheim. Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av Europa. Derfor er utbyggingen av InterCity landets viktigste samferdselssak.
Dobbeltspor vil forsterke mulighetene for nye markeder. Det blir lettere å bo i Akershus og jobbe i eksempelvis Oppland eller Østfold. Effekten vil merkes også bortenfor siste stopp på InterCity-strekningen, på steder som Hønefoss eller Kongsberg og Dombås eller Trondheim. Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av Europa. Derfor er utbyggingen av InterCity landets viktigste samferdselssak.
Om 10 år kan nye
InterCity være på plass. Så snart planer, finansiering og arealer er klare kan
alle strekninger være ferdig utbygd i 2023.
Hovedutfordringen er at man må vente på årlige statsbudsjett for å sikre
framdrift. Derfor er vi opptatte av at Stortinget vedtar når utbyggingen skal
stå ferdig. Derfor må man sørge for en organisering og finansiering som sikrer
full framdrift. Jeg er redd at hele landet vil tape på nye utsettelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar