torsdag 5. juli 2012

Sats på jernbanen

Det er 20 år siden Stortinget første gang vedtok ambisjonen om dobbeltspor i hele InterCity-triangelet. Fortsatt er det bred politisk enighet på Stortinget. Klimaforliket denne våren slår fast at det raskeste utbyggingsalternativet skal benyttes. Saken har fått en klar prioritering i utkastet til ny nasjonal transportplan. Nå må vi komme oss fra velvilje til gjennomslag.

I gårsdagens VG hadde alle de åtte Østlandsfylkene en kronikk om Norges viktigste samferdselsprosjekt. Alle fylkene har samme innspill til Nasjonal transportplan (NTP). Nå ligger ballen hos regjeringen som skal fremme den endelige saken om ny transportplan for Stortinget en gang på nyåret 2013.

Jernbaneverkets utredninger i forslaget til ny nasjonal transportplan gir et klart bilde av behovet og hvilke resultater man kan vente: Kraftig kutt i reisetid, mye bedre kapasitet for både gods- og persontrafikk, og økt trafikksikkerhet. Dette vil flytte køen av pendlere og godstrafikk fra vei til bane.

I dag er svært mye av jernbanekapasiteten sprengt. All ny trafikkvekst vil dermed komme på allerede overbelastede veier. Uten satsingen på jernbane får vi en kollaps i transporten på Østlandet. Dette vil også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken til lands og til sjøs er avhengig av god gjennomfart på Østlandet.

Dobbeltspor vil forsterke mulighetene for nye markeder. Det blir lettere å bo i Akershus og jobbe i eksempelvis Oppland eller Østfold. Effekten vil merkes også bortenfor siste stopp på InterCity-strekningen, på steder som Hønefoss eller Kongsberg og Dombås eller Trondheim. Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler og til resten av Europa. Derfor er utbyggingen av InterCity landets viktigste samferdselssak.

Om 10 år kan nye InterCity være på plass. Så snart planer, finansiering og arealer er klare kan alle strekninger være ferdig utbygd i 2023.  Hovedutfordringen er at man må vente på årlige statsbudsjett for å sikre framdrift. Derfor er vi opptatte av at Stortinget vedtar når utbyggingen skal stå ferdig. Derfor må man sørge for en organisering og finansiering som sikrer full framdrift. Jeg er redd at hele landet vil tape på nye utsettelser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar