lørdag 16. februar 2013

10 prosent trafikkøkning

Tellinger en måned etter ruteomleggingen fra områdene Skui og Tanum i Bærum viser at antall passasjerer har økt med 10 %. Flere har valgt å reise kollektiv og tilbudet kommer flere av innbyggerne i området til gode.

 I Skui og Tanum er de 19 avgangene med ekspressbuss byttet ut med 85 ekstra avganger med lokalbusser. Tilbudet er økt betraktelig også på lørdager med 31 avganger og søndager med 55 avganger. Det nye tilbudet gir en betydelig økt fleksibilitet i forhold til ekspressbusstilbudet. Spesielt på ettermiddag og i helg.

For ruter vest i Akershus har Ruter i 2013 fått økte midler til drift av fylkeskommunen. Disse midlene kombinert med de midler som spares ved å effektivisere rutetilbudet, gjør at det nå er hyppigere avganger lokalt i Bærum. Ruters tellinger viser at flertallet av de som reiser i Bærum ikke skal til Oslo sentrum. Dette gjelder også reiser med bil.

Basert på den informasjonen er de samlede effektene av ruteomleggingen positive, og det er ikke grunnlag for gjeninnføring av ekspressbussrutene 163 og 164, selv om noen opplever omleggingen som ugunstig. Fylkeskommunen har begrensede ressurser og Ruter må derfor legge opp til et best mulig rutetilbud innen den økonomiske rammen de er tildelt av fylkeskommunen.

Jeg mener at det å kjøre ekspressbusser parallelt med jernbanen ikke er riktig bruk av offentlige midler. Tog og buss må fungere i samspill, der jernbanen er ryggraden i kollektivtransporten. Det er nå tilnærmet 10 minutters frekvens fra Sandvika til Oslo S hele dagen. Med denne frekvensen er det mulig å få til effektive bytter mellom buss og tog. Dette gir mer effektiv transport i den vestre delen av Akershus.

Et bedre lokalt tilbud også utenfor rushtid er nøkkelen for å få flere til å velge kollektiv fremfor bil, både når det gjelder reiser til/fra arbeid så vel som i fritiden. Dette er fornuftig for å nå målsettingen om at kollektivtransporten skal ta trafikkveksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar