I Skui og Tanum er de 19 avgangene med
ekspressbuss byttet ut med 85 ekstra avganger med lokalbusser. Tilbudet er økt
betraktelig også på lørdager med 31 avganger og søndager med 55 avganger. Det
nye tilbudet gir en betydelig økt fleksibilitet i forhold til ekspressbusstilbudet.
Spesielt på ettermiddag og i helg.
For ruter vest i Akershus har Ruter i 2013 fått økte midler
til drift av fylkeskommunen. Disse midlene kombinert med de midler som spares
ved å effektivisere rutetilbudet, gjør at det nå er hyppigere avganger lokalt i
Bærum. Ruters tellinger viser at flertallet av de som reiser i Bærum ikke skal
til Oslo sentrum. Dette gjelder også reiser med bil.
Basert på den informasjonen er de samlede effektene av
ruteomleggingen positive, og det er ikke grunnlag for gjeninnføring av
ekspressbussrutene 163 og 164, selv om noen opplever omleggingen som ugunstig. Fylkeskommunen
har begrensede ressurser og Ruter må derfor legge opp til et best mulig
rutetilbud innen den økonomiske rammen de er tildelt av fylkeskommunen.
Jeg mener at det å kjøre ekspressbusser parallelt med
jernbanen ikke er riktig bruk av offentlige midler. Tog og buss må fungere i
samspill, der jernbanen er ryggraden i kollektivtransporten. Det er nå
tilnærmet 10 minutters frekvens fra Sandvika til Oslo S hele dagen. Med denne frekvensen
er det mulig å få til effektive bytter mellom buss og tog. Dette gir mer
effektiv transport i den vestre delen av Akershus.
Et bedre lokalt tilbud også utenfor rushtid er nøkkelen for
å få flere til å velge kollektiv fremfor bil, både når det gjelder reiser
til/fra arbeid så vel som i fritiden. Dette er fornuftig for å nå målsettingen
om at kollektivtransporten skal ta trafikkveksten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar