Midlene skal i hovedsak benyttes til fysiske tiltak på
fylkesveger, kommunale- og i noen enkelttilfeller private veger der tiltaket
bedrer trafikksikkerheten på barns skoleveg og i deres nærmiljø. Det er også
åpnet for at midler kan gå til diverse ikke-fysiske tiltak.
Akershus har i år mottatt i alt 111 søknader fra 21 av de 22
Akershus kommunene. Hurdal kommune har ikke søkt om midler. En endring fra
tidligere år er at det er gitt anledning til å søke tilskudd for to år, der det
også gis tilsagn for 2014. Det totale søknadsbeløpet fra kommunene er på 38,251
mill. kr for 2013 og på 9,823 mill. kr for 2014. Interessen fra kommunene viser
at det er et stort behov for tiltak.
Ved årets innstilling til fordeling av midler har vi tatt
utgangspunkt i forbruket i 2012, som hadde et underforbruk på 4,181 mill.
kr. Dette underforbruket er knyttet til
prosjekter som har fått tilsagn om midler, men som av ulike grunner ikke ble
gjennomført i 2012. De fleste av disse prosjektene er det søkt om og foreslått
tilskudd til på nytt i 2013.
I brevet til kommunene er det en forutsetning at tiltakene
skal kunne gjennomføres i det året det søkes tilskudd til. Dette betyr at
byggeplaner må være klare og grunnerverv gjennomført når søknad sendes. Dette
for at vi skal unngår uheldige forsinkelser i framdriften på grunn av dette.
Takket være økt bevilgning fra fylkeskommunen kan det totalt
fordeles 24,2 millioner kroner kr til kommunene i Akershus i 2013. I
forbindelse med fylkestingets behandling av årsbudsjettet for 2013 og ØP
2013-16, vedtok fylkestinget å øke bevilgningen til Aksjon skoleveg ordningen
med 8 millioner mer kr pr år i hele perioden 2013-2016, det vil si totalt 20
millioner hvert år.
I tillegg til det fylkeskommunale tilskuddet legger
kommunene ned en betydelig egeninnsats både i form av planlegging og
investeringer. Dette er i tråd med hovedintensjonen med ordningen, nemlig at
det skal være et ”spleiselag”. Tiltak i forbindelse med fylkesveg kan
fullfinansieres gjennom ordningen. Den kommunale egenandelen ligger ellers på
minst 20 %, unntatt for veglysprosjekter og for revisjon av kommunale
trafikksikkerhetsplaner, der det gis et tilskudd på 50 % av totalkostnaden.
Målet er å gjøre hverdagen tryggere for skolebarna våre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar