Nylig kom rapporten fra DovreGroup og Transportøkonomisk
institutt som var bestilt av Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Som
alle andre konseptvalgutredninger har utredningen for InterCity-strekningene
vært igjennom ekstern kvalitetssikring (KS1). Her støttes deler av Jernbaneverkets
anbefalinger om å fortsette satsingen på IC-strekningene, men i første omgang i
et mindre omfang.
Dette er økonomiske modeller og lønnsomhetsberegninger
blir alltid et spørsmål om skjønn. Det er vanskelig å regne ut gevinsten av at
man ikke tar hensyn til de reelle behovene for regional utvikling. Prognosene
tilsier en kraftig befolknings- og trafikkvekst i Østlandsområdet. Dette vil
skape store framkommelighetsproblemer både for gods- og
persontransport i hele Sør-Norge om ikke kapasiteten økes.
En rask gjennomgang av rapporten fra Jernbaneverket viser
at antall passasjerer som er beregnet å kunne bruke toget uten en storstilt
utbygging er feil. Det vil si at det er beregnet inn flere passasjerer på
togene enn det er plass til. Eller for den saks skyld, flere avganger enn hva
som er mulig å få til uten full utbygging.
Dovre/TØI sier for øvrig heller ingenting om
klimaeffekten av at gods kan gå på bane i stedet for på vei etter en utbygging.
Beregninger viser at denne effekten er langt viktigere for klimaet enn
overflytting av persontransport fra vei til bane. De siste årene er 1 million
tonn gods flyttet fra jernbane til veg, på grunn av manglende kapasitet og
pålitelighet i jernbanesystemet. Vi kan
ikke frakte mer gods med jernbane utbygging av dobbeltspor bare til Hamar,
Tønsberg og Fredrikstad.
Vi trenger en infrastruktur som løser transportutfordringer og fører til et mer balansert
bosettingsmønster. Full utbygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene
mellom Halden, Skien, Lillehammer og Oslo er nødvendig for at hjertet i det
norske transportsystemet skal fungere, og for å stimulere til en mer balansert
utvikling på Østlandet. InterCity handler om mye mer enn å gjøre det enklere å
pendle til Oslo.
Ulike regjeringer har hatt en ambisjon om å bygge ut alle
tre strekningene med moderne dobbeltsport. Men realiseringen er uteblitt. La
oss slippe en ny utsettelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar