Prognosene viser at folketallet i Oslo og Akershus
vil øke med 350.000 personer i løpet av de neste 20 årene. Antallet
arbeidsplasser forventes å øke med 8 000 –9 000 pr. år. Hvor skal disse
menneskene bo, arbeide og hvordan skal de reise i fremtiden er en viktig
utfordring, men jeg er ikke enig med Ap sin programkomité som derfor foreslår
å utrede et storfylke ved å slå sammen Akershus og Oslo.
Litt lettvint har man i debatten sagt at alt tilsier
sammenslåing og ramser opp: transport, bolig, klima. Jeg blir faktisk da litt
forundret, da jeg ikke tror at det blir ikke bedre transport. Det blir ikke bygd
flere boliger og det å opprette et felles regionråd er neppe heller svaret på
klimakrisen. Det vises også NOU
"Grenser til besvær" fra 1997 om lokaldemokrati og forvaltning i
hovedstadsområdet. Det er spennende lesning for den som er politisk
interessert, men jeg tror ikke de svarene lenger er så relevante.
Siden sist så har Oslo
og Akershus samordnet seg godt gjennom Ruter
som er felles kollektivselskap. Dette tok sin tid, men nå er det en realitet. Der
samordner man kollektivtrafikken for vår region. Det er slik at Oslo og
Akershus har oppnådd en formidabel vekst i kollektivtrafikken, og andelen av
Oslos befolknings motoriserte reiser er nå om lag 46 %, klart bedre enn i andre
norske byområder. Tilsvarende er andelen 20 % for Akershus. Kollektivtrafikkens
andeler har økt til tross for en befolkningsøkning på opp mot 10 %.
Biltrafikken er også 10% lavere enn i 2007 dersom en tar utgangspunkt i antall
innbyggere. Det er riktig at befolkningsveksten gir behov for mer økonomiske
tilskudd, men tror ikke den støtten fra Regjering er avhengig av et felles
regionråd.
Like viktig er den felles area- og transportplan som
både Oslo og Akershus samarbeider om. Den vil for øvrig være ferdig i 2014. Plansamarbeidet
har som mandat å utarbeide et forslag til en regional plan for areal og
transport i Oslo og Akershus. Alle som bor i og rundt Oslo må regne med å bo
tettere enn før, og transportutfordringene må hovedsakelig løses av
kollektivtilbud. I tillegg må man ikke glemme at forvalter 100 milliarder
sammen som følge av Oslopakke 3 samarbeidet.
En sammenslåing vil være uheldig av flere grunner. Foredelen
med Oslo i forhold Akershus er at man har areal og transport på samme hånd. Reguleringsmyndigheten
ligger fortsatt i kommunene i Akershus så fremt man ikke vil frata kommunene
dette ansvaret vil en ny fylkesstruktur bety at Oslo mister denne samordnende
effekten. Hva skal egentlig Oslo med et organ til?
Jeg tror også at for eksempel de kommunene som i dag
føler at de er i utkanten av Akershus vil føle dette enda sterkere på
kroppen. Det vil være enda vanskeligere
å argumentere for buss på bygda når man sammenligner de med Storbyens
problemer. Kommunen i Akershus vil derfor komme fjernere fra det regionale
nivået enn det de er i dag.
Hvis man er opptatt av å gjøre strukturelle endringer så
burde man kanskje eller starte på kommunenivå. I dag er de fleste av kommunene i
Akershus er for små til å ha et 13-årieg skoleløp og de har for liten økonomi
til å ha ansvaret for kollektivtrafikken. Kommunesammenslåing bør derfor komme
før en eventuell fylkessammenslåing.
Jeg tror faktisk flere av Akershus sine innbyggere ville takket nei til en sammenslåing med Oslo hvis de være med å bestemme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar