Akershus er Norges største skoleeier på videregående nivå. Selv
om Akershus har tredje flest lærlinger i landet, har vi fortsatt bare omtrent
halvparten så mange som Rogaland. Jeg mener at vi kan gjøre det bedre innenfor fagopplæring og vi må derfor lære av de som er best i landet. Denne uken reiste vi derfor med en delegasjon fra Akershus fylkeskommune på besøk i Stavanger, blant annet for å få bedre innsyn i satsningen på fagopplæring i videregående skole.
Tallenes tale er klar. Rogaland topper både antall søkere
til lærlingplasser og antall elever som faktisk får lære. Ved utgangen av 2012
hadde nærmere 2700 elever fått lærlingkontrakt, et rekordhøyt antall. Samtidig
gror det godt bakover i rekkene og man forventer at tallene blir enda bedre
neste år.
Fylkesordfører Janne Johnsen mente at det Akershus skal ta
med seg fra Rogaland handler om organisering og dimensjonering. Det gode
samarbeidet mellom opplæringskontorene, fylkeskommunen og fagforeningene er
viktig. Samtidig er man offensive mot bedriftene. De ber næringslivet ta i mot
så mange lærlinger som mulig, men samtidig dimensjonerer vi klassene etter den
faktiske kapasiteten hos bedriftene. Dette er det bred tverrpolitisk enighet om.
Det er tydelig at de er mer i dialog med bedriftene enn det
Akershus er. Her drives et systematisk arbeid vi kan lære mye av. Resultatene kommer ikke over natta. Fagopplæring
har hatt en høy stjerne i Rogaland og de har jobbet målbevisst i mange år med
både elever og næringsliv. Selv om Rogaland gjør det bra, vil ikke de ansvarlige i
fylket hvile på laurbærene. Dimensjonering etter kapasitet betyr endringer for
noen av yrkesfagene.
Allerede har helse- og sosialfagene gjennomgått endringer
etter at bare omtrent halvparten av elevene gikk ut i lære, og snart kan medier-
og kommunikasjonsfaget stå for tur. På medier- og kommunikasjon er det fire
elever som går ut i lære. Det er for lite i forhold den store mengden elever.
Resultatet er at de går ut i ingenting, eller velger å studere noe annet.
Derfor bør det fjernes som yrkesfag. Medier- og kommunikasjon bør bli en
fordypningsmulighet innenfor studiespesialiserende, slik formgiving og
idrettsfag er for øyeblikket. Å bruke penger på et yrkesfag hvor det er lite
arbeid i andre enden er vanskelig å forsvare .
Hvis elevene ikke får lærlingplass er det mange som slutter.
Det er bortkastet tid både for elevene og for samfunnet. Det bør gjøres en omvending i måten folk tenker på om
yrkesfag. Hvorfor er det sånn at vi sier
"Ja, men du som er så skoleflink. Du må jo ta allmennfag!" Vi må snu
den tankegangen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar