Det er positivt at alle byene får midler for gode
samferdselsløsninger. Volumet av kollektivreisende i Oslo og Akershus er likevel
så stort at når pengene er fordelt vil det uansett ikke være tilstrekkelig
Det virker ikke som om regjeringen tar inn over seg hva
befolkningsveksten vil bety for transportsystemet i fylket vårt. De leverer
ikke i nærheten av det som er behovet.
Det er skuffende at det ikke er lagt inn penger til
Ahus-bane, Fornebu-bane eller T-banetunnel under Oslo sentrum.
Jernbaneutbyggingen går også for tregt. InterCity-satsingen som regjeringen har
skrytt av gjelder bare indre triangel. Tidsfristene er uklare. KrF vil bygge ut
hele InterCity, inkludert Oslotunnelen, og det må settes en forpliktende dato
for når dette skal stå ferdig.
Bilistene selv må betale for ny E18 gjennom Bærum – og det
ligger heller ingen forpliktelse for strekningen videre mot Asker. Regjeringen
skyver store satsinger foran seg til siste del av planperioden. Regjeringen har
gitt inntrykk av et samferdselsløft, men når vil prosjektene stå ferdig? Det er
nå høyst uklart. Dette gjelder blant annet ny bru over Glomma som ble lansert
med brak og bram.
Ny NTP representerer
ingen fornyelse av samferdselspolitikken. Det er et akutt behov for reformerer.
Finansierings- og gjennomføringsmodellene må endres slik at store vei- og
baneprosjekter kan bygges raskere og mer effektivt. KrF vil bygge mer
sammenhengende.
Under den rødgrønne regjeringen har prosjekter blitt stående
på vent, penger har stått ubrukt og utbyggingen har vært treg og stykkevis. Derfor vil KrF Nå
innføre reell prosjektfinansiering. Vi må frigjøre bevilgningene fra de
årlige statsbudsjettene. Dette er skrevet av fungerende stortingsrepresentant Ingunn E Ulfsten og fylkesvaraordfører Lars Salvesen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar