torsdag 4. april 2013

Østlandet samlet om InterCity

Det forventes en kraftig befolknings- og trafikkvekst i Østlandsområdet og dagens kapasitet på veiene vil være redusert. Dette vil skape store framkommelighetsproblemer både for gods- og persontransport i hele Sør-Norge om ikke kapasiteten økes. De siste årene er 1 million tonn gods flyttet fra jernbane til veg, på grunn av manglende kapasitet og pålitelighet i jernbanesystemet. Samtidig har det vært en sterk økning i godstransport med lastebil, spesielt fra utlandet.

KrFs fylkeslag i Akershus, Oslo, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark krever derfor full utbygging av dobbeltspor på intercitystrekningene til Skien, Halden og Lillehammer legges inn i Nasjonal Transportplan 2014-2023. Målet må være at gjennomføres i løpet av 10-13 årsperiode og det må settes en klar tidsfrist for ferdigstillelse slik jernbaneverket anbefaler.  Det må også bygges for å legge til rette for fremtidige høyhastighetstog mellom store befolkningskonsentrasjoner i Sør-Norge, da ferdig utbygget InterCity handler om mye mer enn å gjøre det enklere å pendle til Oslo
Dobbeltspor vil gi jernbanen bedre regularitet og binde hele Østlandet sammen. Det vil øke tilfanget av fagfolk og nøkkelpersonell og gjøre det enklere å etablere arbeidsplasser og skape nye bomuligheter utenfor Osloområdet. Dobbeltspor til Skien, Lillehammer og Halden vil spre veksten på Østlandet over mange flere kommuner sammenlignet med dagens vekstmønster. Dette er svært viktig for å utvikle Nedre Glomma-regionen, Lillehammer- og Mjøs-regionen, Buskerudbyene og for å få Vestfold og Grenlandsregionen til å smelte sammen til ett arbeidsmarked.

Utbygging av Ringeriksbanen, som også er en del av en modernisert Bergensbane, vil utgjøre en nødvendig og vesentlig styrket transportåre mellom landets to største byer. Banen får stor betydning for bosetting og næringsutvikling i nærområdet. I tillegg vil det være et viktig bidrag i å utvide arbeids- og bomarkedet for Oslo-området.
Vi må satse på jernbane på Østlandsområdet og i storbyområdene for å hindre kollaps i transportsystemet, dempe presset i boligmarkedet og skape ny næringsutvikling i distriktene. Jernbanen er bra for folk, miljø og næringsliv. Vi vil derfor ha en rask utbygging av en moderne og driftssikker jernbane. InterCity er kjernen i en velfungerende jernbane, både for hele Østlandet og for langdistansetogene som binder landsdelene sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar