KrFs fylkeslag i Akershus, Oslo, Østfold, Hedmark, Oppland,
Buskerud, Vestfold og Telemark krever derfor full utbygging av dobbeltspor på
intercitystrekningene til Skien, Halden og Lillehammer legges inn i Nasjonal
Transportplan 2014-2023. Målet må være at gjennomføres i løpet av 10-13
årsperiode og det må settes en klar tidsfrist for ferdigstillelse slik
jernbaneverket anbefaler. Det må også
bygges for å legge til rette for fremtidige høyhastighetstog mellom store
befolkningskonsentrasjoner i Sør-Norge, da ferdig utbygget InterCity handler om
mye mer enn å gjøre det enklere å pendle til Oslo
Dobbeltspor vil gi jernbanen bedre regularitet og binde hele
Østlandet sammen. Det vil øke tilfanget av fagfolk og nøkkelpersonell og gjøre
det enklere å etablere arbeidsplasser og skape nye bomuligheter utenfor
Osloområdet. Dobbeltspor til Skien, Lillehammer og Halden vil spre veksten på
Østlandet over mange flere kommuner sammenlignet med dagens vekstmønster. Dette
er svært viktig for å utvikle Nedre Glomma-regionen, Lillehammer- og
Mjøs-regionen, Buskerudbyene og for å få Vestfold og Grenlandsregionen til å
smelte sammen til ett arbeidsmarked.
Utbygging av Ringeriksbanen, som også er en del av en
modernisert Bergensbane, vil utgjøre en nødvendig og vesentlig styrket
transportåre mellom landets to største byer. Banen får stor betydning for
bosetting og næringsutvikling i nærområdet. I tillegg vil det være et viktig
bidrag i å utvide arbeids- og bomarkedet for Oslo-området.
Vi må satse på jernbane på Østlandsområdet og i
storbyområdene for å hindre kollaps i transportsystemet, dempe presset i
boligmarkedet og skape ny næringsutvikling i distriktene. Jernbanen er bra for
folk, miljø og næringsliv. Vi vil derfor ha en rask utbygging av en moderne og
driftssikker jernbane. InterCity er kjernen i en velfungerende jernbane, både
for hele Østlandet og for langdistansetogene som binder landsdelene sammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar