I løpet av de neste 20 årene er det forventet at
hovedstadsregionen vil vokse med om lag 350 000 innbyggere. Akershus fylkeskommune og Oslo kommune inngikk
derfor i fjor år et felles regionalt samarbeidet for areal og transport.
Dette innebærer både muligheter og utfordringer. På den ene
siden vil vi videreutvikle knutepunktene og skape levende by- og
tettstedssentra hvor det er attraktivt for næringslivsaktører å etablere seg.
Samtidig vil vi bevare grønne lunger og jordbruksområder. For meg som politiker er målet at vi må bygge
arealeffektivt, samtidig som transportsystemet knytter regionen sammen på en
miljøvennlig måte. Plansamarbeidet jobber nå med tre ulike modeller som vil prøve
å sørge for dette.
De tre mulige utbyggingsmodellene for Oslo og Akershus skal
utarbeides og konsekvensbeskrives i løpet av sommeren 2013. Fra høsten av vil
drøftingsfasen begynne, hvor de ulike modellene skal vurderes opp imot
hverandre, før endelig planforslag vil være på plass i løpet av 2014.
Hittil har en viktig
del av arbeidet vært å reise rundt og fortelle om arbeidet og det er viktig at vi involverer aktører både
på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Det betyr ingenting om vi vedtar en
regional plan dersom det ikke i neste omgang følges opp av kommuner,
fylkeskommuner og stat.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar