Det nye tilbudet gir en betydelig økt fleksibilitet i forhold til ekspressbusstilbudet, spesielt på ettermiddag og i helg. Disse 85 avgangene har gitt en trafikkvekst på over 40 prosent for linje 761 og 762. Linjene 163, 164, 761 og 762 har samlet hatt en trafikkvekst på over 10 prosent. Det er et resultat av omfordeling av de samme ressursene, det vil si nedleggelse av ekspress og økning av lokalavganger.
Det viser at vi har lykkes med omleggingen
og styrkingen av tilbudet for å få flest mulig reiser for et begrenset
budsjett. Det har gitt et bedre lokalt tilbud også utenfor rushtidene. Flere
har valgt å reise kollektiv og tilbudet kommer flere av innbyggerne i området
til gode. Ruteendringen
9.12.12. har ført til høyere frekvens, flere rutekilometer og mindre
tomkjøring, økt trafikkvekst og ikke minst et kollektivtilbud som gjør at en
kan bo på Skui og Tanum uten å eie bil.
For avganger vest i Akershus har Ruter i 2013 fått økte midler til drift av fylkeskommunen. Disse midlene kombinert med de midler som spares ved å effektivisere rutetilbudet, gjør at det nå er hyppigere avganger lokalt i Bærum. Ruters tellinger viser at flertallet av de som reiser i Bærum ikke skal til Oslo sentrum. Dette gjelder også reiser med bil.
Buss i kombinasjon med tog
til Oslo er nødvendig for å løse kapasitetsutfordringene på veiene og i
kollektivtrafikken. Selv om noen opplever omleggingen som et dårligere tilbud,
er dette et riktig og framtidsrettet grep. Før ruteomleggingen ble gjennomført forsøkte en å finne
mest mulig ut om reisemønsteret. Pendlerne benyttet i mye mindre grad
ekspressbussene, men sannsynligvis reiste med henholdsvis tog og lokalbuss i
ettermiddagsrush, fordi bussene sto i kø
sammen med bilene mellom Lysaker – Sandvika. Bare en tredjedel av de reisende
benyttet ekspressbussene i begge retninger for Skui og Tanum. Det betyr at
flertallet av de Oslorettede pendlerne har fått et bedre tilbud i
ettermiddagsrush etter ruteomleggingen. Kjell Maartmann-Moe ønsker i innlegget
å snu en endring som ikke bare gjør tilbudet bedre for flertallet av pendlerne
på Skui og Tanum, men også til næringsvirksomheten på Vøyen som er en av
satsningsområdene for Bærum kommune.
Det er nå tilnærmet 10 minutters avganger
fra Sandvika til Oslo S hele dagen. Tog og buss må fungere i samspill, der
jernbanen er ryggraden i kollektivtransporten. Tog har størst kapasitet, og
kapasiteten Oslo har for å ta i mot flere busser er sprengt. Med tanke på den
forventede trafikkveksten i årene framover er vi overbevist om at kombinasjonen
av et lokalt busstilbud kombinert med tog til Oslo er den beste løsningen ut
fra både økonomiske og miljømessige hensyn. Da kan vi ikke gå for
mellomløsninger med ekspressbusser som kjører parallelt med tog.
Staten har ansvar for togtilbudet. Det
er vår oppgave som lokal- og fylkespolitikere å
påvirke for å få et enda bedre togtilbud i hele Østlandsområdet. Så skal
vi sørge for å få til et best mulig kollektivtilbud lokalt og regionalt som kan
utnytte togkapasiteten best mulig.
Innlegget er skrevet sammen med Anette Solli (H), leder av hovedutvalg for samferdsel til Budstikka
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar