I 2013 ble det foretatt 309 millioner reiser med
kollektivtransport i Oslo og Akershus. Det er en oppgang på 9 millioner fra
2012, og en økning på 3,1 prosent. Kollektivtrafikken øker mer enn bil. Antall
bussreiser i Akershus har økt med 1,5 prosent i 2013. I 2013 oppnådde vi flere
milepæler, som utvidelse av T-banelinje 2 til Avløs, oppstart på bygging av
Lørenbanen og et utvidet rutetilbud på T-bane og buss. Både trafikkveksten og
tilbakemeldingene fra kundene våre viser at flere avganger og utvidet linjenett
gjør kollektivtilbudet mer attraktivt.
Vi har et tydelig politisk mål å øke kollektivtrafikken.
Kollektivtrafikken skal vokse mer enn biltrafikken. Oslo og Akershus leverer
landets beste kollektivtilbud. Det skal være enkelt for folk å ta reise med
kollektivtrafikk i hverdagen, og regionen er på god vei mot å innfri målet om
at trafikkveksten skal tas med kollektiv, sykkel og gange.
Oslo og Akershus er faktisk det hovedstadsområdet som vokser
raskest i Europa. Kollektivtrafikken i Ruters trafikkområde tilsvarer rundt nær
60 prosent av all kollektivtrafikk i Norge. Veksten på 3,1 prosent er betydelig
mer enn veksten i biltrafikken, som øker med 0,7 prosent i Oslo og 0,8 prosent
i Akershus.
De fem siste årene, fra Ruter ble etablert i 2008, har
antall reiser steget med 65 millioner. I denne perioden har det vært mulig å
øke tilbudet ved å sette inn mer materiell og utnytte dette bedre, blant annet
ved å mate mer til tog. Utfordringen i årene som kommer er at infrastrukturen
er i ferd med å nå smertegrensen, slik at veksten ikke lenger kan tas ved å
sette inn nytt materiell. Flere steder har man allerede satt inn de største
bussene, vi kjører med doble vognsett på T-banen i den største delen av
driftsdøgnet, og det er så å si umulig å sende flere avganger gjennom
T-banetunellen i Oslo.
For å møte befolkningsveksten trenger Oslo og Akershus
investeringer i ny infrastruktur. T-banen til Fornebu og samt Ahusbane og ny
T-banetunell i Oslo er de viktigste tiltakene for å øke kapasiteten i
kollektivtrafikken. Skal vi greie å møte befolkningsveksten er det viktig at vi
opprettholder et høyt tempo i arbeidet med å bygge ut infrastrukturen. For å
klare å utvide tilbudet i takt med befolkningsveksten er det viktig at staten
kommer på banen og dekker en større del av investeringskostnadene fremover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar