Bilindustrien har siden 1990-tallet snakket om
hydrogenbilens gjennombrudd, og selv om teknologien fortsatt er i full
utvikling, er flere bilprodusenter nå i gang med produksjon av brenselceller
som er små, robuste og effektive. De tåler kulde og gir bilen kraft og rekkevidde
omtrent som dagens biler. Når hydrogen produseres med fornybar energi, er
driften fossilfri og utslippet ren vanndamp.
Transportutslipp utgjør en økende hoveddel av regionens
klimautslipp. Akershus har derfor sammen
med Oslo et felles mål om innen 2030 å redusere klimautslippet til det halve av
1991-utslippet. Dette til tross til tross for stor befolkningsvekst. Fram til
2030 ventes det at fylkene får rundt 300 000 nye innbyggere. Dette vil øke
behovet for transport som i dag står for hoveddelen av klimagassutslippet og
betydelig luftforurensning i hovedstadsområdet. Derfor har vi et tett samarbeid
om løsninger for arealbruk og transport som kan beholde befolkningens mobilitet
og samtidig redusere utslipp og forurensning på grunn av samferdsel.
I den politiske strategien har vi en målsetning om at man
de neste fire årene får 350 hydrogenbiler, hvorav et betydelig antall drosjer,
og minst 30 hydrogenbusser. Drift og videreutvikling av et nettverk med
fyllestasjoner for hydrogen i Oslo og Akershus vil være sentralt i denne
tidsperioden. Ved slutten av strategiperioden, i 2025, er målet at en eller
flere bensinstasjonskjeder tilbyr hydrogen til minst 10.000 biler og 100
busser. For å finansiere denne utbygging av stasjonsnettverket legges det opp
til en deling mellom Oslo og Akershus, bidrag fra Transnova og finansiering
gjennom deltakelse i EU prosjekter. Det legges også opp til et økende bidrag
fra industrielle aktører mot slutten av strategiperioden.
Etter mange års teknologiutvikling mener mange at hydrogenbasert transport ved et kommersielt gjennombrudd. Tre bilprodusenter vil levere hydrogenbiler til markedet i 2015 (Toyota, Hyundai og Honda) og nye tre vil lansere sine i 2017 (Mercedes, Ford og Nissan). I første omgang er denne produksjonen begrenset til personbiler. Men EU er en drivkraft for utvikling av busser, og har som mål at hydrogenbusser introduseres på kommersielle vilkår fra 2020. I dag er 49 hydrogenbusser i drift i EØS-området. Tidligst ute er Japan, California, Korea og Tyskland, som ved utgangen av 2013 til sammen har 77 hydrogenstasjoner og planlegger for 235 stasjoner i 2015. En investeringsbeslutning i Tyskland sikrer oppføring av 100 nye stasjoner innen 2017.
En norsk bilpark med hydrogen fra vannkraft og biogass vil
være den minst forurensende i verden. Den raske utviklingen av fossil-uavhengig
teknologi vurderes av EU som viktig for næringsutvikling og sysselsetting i
EØS-området. Oslo og Akershus har allerede i dag sterke teknologimiljøer som
kan hevde seg internasjonalt og i framtiden bidra til regional næringsutvikling
knyttet til hydrogenteknologi. Det er derfor viktig at regionen har en aktiv
politikk slik at vi kan lykkes med målene om klimakutt og miljøvennlig transport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar