Det er betydelige helseforskjeller mellom befolkningsgrupper
i Akershus, som skyldes inntekt, utdanningslengde, yrkestilknytning eller en
kombinasjon av dette. Ulikt utdanningsnivå skaper sosiale forskjeller som
gjenspeiler seg i levekår og levevane. Akershus fylkeskommune har et ansvar for
å hjelpe flest mulig gjennom videregående opplæring, for å sikre best mulig
folkehelse for våre innbyggere.
Ifølge folkehelseloven § 21 «skal fylkeskommunen ha
nødvendig oversikt over helsetilstanden i fylket og de positive og negative
faktorer som kan virke inn på denne. Folkehelsen i Akershus i 2013 viser et
gjennomgående positivt bilde. Akershus har lenge vært, og er, et av de fylkene
som kommer best ut på indikatorer som har betydning for folkehelsen. Frafallstallene
i videregående skole er lavere i Akershus enn i landet forøvrig, andelen
uføretrygdede under 45 år er lavere enn landsnivået, og hjerte- og karsykdommer
er mindre utbredt i Akershus enn ellers i Norge. Samtidig finnes det betydelige
forskjeller mellom kommunene i Akershus, som er bekymringsverdige. Her har vi
en jobb å gjøre for å motvirke en negativ utvikling.
Forskning viser at det er en sammenheng mellom utdanning og
senere helse i livsløpet og helseulikheter i befolkningen. Utdanning kan gi en
form for kompetanse som gjør oss bedre i stand til å mestre utfordringer, og gi
et livsløp som fører til bedre levekår og helse. Utdanningsnivå gir faktisk
tydelige sosiale forskjeller, hvor de med videregående skole har bedre helse
enn de med kun grunnskoleutdanning, og de med høyere utdanning har bedre helse
enn de med kun videregående.
Det er et uttalt mål å få flere til å fullføre og bestå
videregående opplæring. Andelen som fullfører og består videregående opplæring
i Norge har vært stabil siden Reform 94. I tillegg til sosioøkonomisk status er
det først og fremst skoleprestasjonene fra grunnskolen som synes å påvirke
hvorvidt man fullfører og består videregående opplæring. Svake skoleresultater
er også, ved siden av mobbing, en viktig risikofaktor for psykiske vansker
blant ungdom.
Foreldrenes utdanningsbakgrunn er den enkeltfaktoren som har
størst betydning for hvordan barn presterer på skolen. Det er dessverre lite
som tyder på at dagens skole virker sosialt utjevnende, men samtidig har foreldrenes
utdanningsnivå mindre å si på skoler hvor elevene har en positiv opplevelse av
læringsmiljøet sitt.
Det viktigste enkelttiltaket er å få flest mulig til å
fullføre og bestå videregående skole. Selv om andelen som består videregående
opplæring i Akershus i dag er høy – rundt 80 prosent – kan vi ennå bli bedre.
Målsetningen er 86 prosent innen utgangen av neste skoleår
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar