Kunnskapsdepartementet ønsker å øke lærertettheten i grunnskolen, og har sendt på høring et forslag om endringer i opplæringsloven og privatskoleloven. En nasjonal bestemmelse kan sikre ressurser til å opprettholde og styrke lærertettheten i skolen. Det er viktig for et godt og trygt skolemiljø at hver enkelt elev får en god opplæring og opplever å bli sett er begrunnelsen.
I høringsnotatet skisserer departementet to alternative modeller. Den ene modellen innebærer en lovfesting av lærertetthet på den enkelte skole, mens den andre er en lovfesting av en gjennomsnittlig lærertetthet i kommunene.
Det mest ambisiøse forslaget – der det stilles høye krav til lærertetthet på den enkelte skole – vil gi behov for 2.789 flere lærerårsverk i grunnskolen. Det vil gi kommunene en merkostnad på 1,7 milliarder kroner. Det minst ambisiøse forslaget – med lavere krav som bare gjelder for kommunen som helhet – vil bare utløse behov for 324 flere lærerårsverk enn i dag. Det vil koste 200 millioner kroner.
Etter min mening er det et lite hensiktsmessig forslag. Forskning har ikke påvist noen klar sammenheng mellom lærertetthet og læringsresultater, og at Norge fra før ligger helt på topp i OECD i lærertetthet. Dyktige lærere er veldig viktige for kvaliteten på skolen. Men det er meget tvilsomt om økt lærertett er et målrettet virkemiddel for å øke kvaliteten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar