Stortinget må derfor våren 2013 fatte vedtak om
prosjektfinansiering av større utbygginger, og om mer effektive plan- og
beslutningsprosesser. Selskapsorganisering av store vei- og jernbaneprosjekter
vil være viktige grep. Hvis statsråden følger opp etatenes forslag vil det også
være første gangen at man også diskuterer kollektivtrafikk i NTP. Det er med andre
ord alle muligheter for en ny statsråd å sette spor etter seg.
Veksten i persontransport i byregionene må løses med kollektivtransport, gåing og sykling og vil være avgjørende for å redusere utslippene av klimagasser, støy og lokal luftforurensning i stedet for vekst i biltrafikken. Hovedstadsområdet står i de kommende tiårsperiodene foran en historisk kraftig befolkningsvekst og vil frem til år 2030 vokse med en befolkning større enn Bergen.
Veksten i persontransport i byregionene må løses med kollektivtransport, gåing og sykling og vil være avgjørende for å redusere utslippene av klimagasser, støy og lokal luftforurensning i stedet for vekst i biltrafikken. Hovedstadsområdet står i de kommende tiårsperiodene foran en historisk kraftig befolkningsvekst og vil frem til år 2030 vokse med en befolkning større enn Bergen.
I dag er det rundt 60 % av antall kollektivreiser i Norge
som foregår innenfor Ruters ansvarsområde. I 2030 vil det være behov for 2 mrd.
kr i økte offentlig tilskudd til drift i tillegg til 3 mrd. kr i økte
billettinntekter. Nødvendige oppgradering av Metrosystemet i Oslo/Akershus i
form av fornyelse (nedslitte baner fra 1960/70-tallet), nye baner til Fornebu
og A-hus, og ny fellestunnel vil kreve i størrelsesorden 25 mrd. kr i
investeringer frem til år 2025. I
tillegg kommer store investeringer knyttet til trikk, kollektivfelt og gange-
og sykkel.
Selv om Oslopakke 3 vil yte et betydelig bidrag vil heller
ikke transportetatenes forslag om 13,5 mrd. til en ny type belønningsordning
for storbyområdene være tilstrekkelig i. Regjeringen må derfor avklare et
fremtidsrettet finansieringsopplegg for å gjøre storbyene i stand til å løse
befolkningsveksten på en miljøvennlig måte.
Siden det er fylkeskommune som har ansvaret
for finansieringen av kollektivtrafikken må man både gis muligheten til en
forutsigbar og langsiktig finansiering av kollektivtrafikken og samtidig settes
økonomisk i stand til å ta igjen etterslepet i investeringer, drift og
vedlikehold på fylkesvegene. Kartleggingen av hele vedlikeholdsetterslepet må
fullføres og følges opp med statlige bevilgninger.
Full utbygging av Inter-City-triangelet til Halden, Skien og
Lillehammer er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge for å løse
transportutfordringene på Østlandet, mellom landsdelene og til utlandet – både
for person- og godstransport. Det må fastsettes et tidspunkt for når
utbyggingen skal være fullført. Follobanen må prioriteres for tidligst mulig
ferdigstillelse, jfr. ambisjonene i gjeldende NTP. Rammene for programområdetiltak må også være
tilstrekkelige for å sikre kapasitetsøkende tiltak på de øvrige grenbanene i
Osloområdet som vil bli hardt presset i kommende perioden med sterk vekst i
person- og godstransport.
Utviklingen av stadig økende andel godstransport på veg må
snus. Gjennom NTP 2014-23 må det settes fokus på utvikling av en hensiktsmessig
terminalstruktur i Osloregionen. Det bør legges opp til en samordnet
planprosess frem til neste rullering av NTP, der veg, bane, sjø og terminaler
utredes i sammenheng, i nær dialog med logistikknæringen. Det er på sikt behov for supplerende
terminaler til Alnabru knyttet til transportkorridorene inn mot Oslo.
Samtidig må det også etterlyses et tydeligere internasjonalt
perspektiv som avklarer koordinert utvikling av nordiske- og europeiske
systemer for gods- og persontransport. Gjennom NTP må det også tilrettelegges
for et samarbeid for tilpassede jernbaneinvesteringer mellom Sverige og Norge
for å overføre langt mer av de tunge import/eksport-strømmene fra lastebil til
jernbane. Dette gjelder spesielt den grensekryssende strekningen
Halden-Trollhättan mellom Norge og Sverige.
Hvis utbedring av Alnabruterminalen fase I gis prioritet i NTP 2014-23,
må denne inkludere bygging av en ny Bryndiagonal med kobling til ny Follobane
slik at økte godsmengder på tog ikke baseres på dagens jernbanestrekning
gjennom den tettbebygde delen av Follo.
Hovedmålet må fortsatt være et effektivt, tilgjengelig, sikkert og
miljøvennlig transportsystem som dekker samfunnets behov transport og fremmer
regional utvikling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar