mandag 18. juni 2012

Et av verdens mest avanserte anlegg

Nylig åpnet Hynor Lillestrøms anlegg for produksjon og fylling av hydrogen for personbiler. Hydrogenstasjon på Lillestrøm er et av verdens mest avanserte anlegg for klimavennlig hydrogenproduksjon. Elektrolysør er på plass, og til høsten starter produksjon av hydrogen fra deponigass, som et av de første anlegg i verden.

Akershus fylkeskommune er en av hovedbidragsyterne til stasjonen som produserer hydrogen ved hjelp av energikilder som elektrisitet, biovarme og sol. Det er også den eneste hydrogenstasjonen i Norge som også legger til rette for test og demonstrasjon av norsk teknologi. 

Fylkeskommunen ønsker å ligge i front i denne utviklingen ved satsning på klimavennlig hydrogen og brenselcelleteknologi. Bakgrunnen for den regionale satsningen er at transportutslipp står for hoveddelen av klimagassutslipp og luftforurensning i hovedstadsområdet. Utvikling av et stasjonsnett er en sentral drivkraft for bilprodusentene som kun tilbyr hydrogenkjøretøy til områder der det finnes en infrastruktur tilgjengelig.

Ved å satse på hydrogen og brenselcelle-teknologi oppnår vi bedre luftkvalitet for befolkningen, samtidig som de globale klimautslippene reduseres. Hydrogenbiler med brenselceller benytter hydrogen i kombinasjon med elektrisitet som drivkraft, og erstatter dermed avgassene fra fossile drivstoff med klimavennlig vanndamp.

En annen viktig bærebjelke i dette arbeidet er forsøk med hydrogen i kollektivtransporten. I begynnelsen av juni ble Nord-Europas første hydrogenbusser satt inn i ordinær trafikk i hovedstadsområdet. Totalt er det i vår region nå i drift 4 hydrogenstasjoner, 5 hydrogenbusser og et 20-talls hydrogenbiler. Det er også satt av 20 millioner kroner til videre utbygging av stasjonsnettet. I tilegg vil vi i løpet av året ferdigstille arbeidet med en hydrogen­strategi for tidsrommet 2013-2025.

Norge er et foregangsland innen hydrogen til transportformål. Osloregionen, med FoU-miljøet i Lillestrøm i spissen. Satsningen i Akershus er et klart svar på regjeringens ønsker, som i sin klimamelding har satt som mål at Norge skal være blant de første land i verden som tilrettelegger for hydrogen og elektro­mobilitet i transport­sektoren. Hvis det er et mål at Norge skal ligge i front av hydrogenutviklingen, må også regjeringen gi tydelige signaler om at den prioriterer utvikling av ny infrastruktur.

Hynor-prosjektet har som ambisjon er å være en viktig pådriver for utvikling og bruk av hydrogen som klimavennlig drivstoff. Forskningsmiljøet på Kjeller har i stor grad bidratt til utviklingen av den innovative teknologien stasjonen benytter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar