Akershus fylkeskommune er en av hovedbidragsyterne til stasjonen
som produserer hydrogen ved hjelp av energikilder som elektrisitet, biovarme og
sol. Det er også den eneste hydrogenstasjonen i Norge som også legger til rette
for test og demonstrasjon av norsk teknologi.
Fylkeskommunen ønsker å ligge i front i denne utviklingen
ved satsning på klimavennlig hydrogen og brenselcelleteknologi. Bakgrunnen for
den regionale satsningen er at transportutslipp står for hoveddelen av klimagassutslipp
og luftforurensning i hovedstadsområdet. Utvikling av et stasjonsnett er en
sentral drivkraft for bilprodusentene som kun tilbyr hydrogenkjøretøy til
områder der det finnes en infrastruktur tilgjengelig.
Ved å satse på hydrogen og brenselcelle-teknologi oppnår vi
bedre luftkvalitet for befolkningen, samtidig som de globale klimautslippene
reduseres. Hydrogenbiler med brenselceller benytter hydrogen i kombinasjon med
elektrisitet som drivkraft, og erstatter dermed avgassene fra fossile drivstoff
med klimavennlig vanndamp.
En annen viktig bærebjelke i dette arbeidet er forsøk med
hydrogen i kollektivtransporten. I begynnelsen av juni ble Nord-Europas første
hydrogenbusser satt inn i ordinær trafikk i hovedstadsområdet. Totalt er det i
vår region nå i drift 4 hydrogenstasjoner, 5 hydrogenbusser og et 20-talls
hydrogenbiler. Det er også satt av 20 millioner kroner til videre utbygging av
stasjonsnettet. I tilegg vil vi i løpet av året ferdigstille arbeidet med en
hydrogenstrategi for tidsrommet 2013-2025.
Norge er et foregangsland innen hydrogen til
transportformål. Osloregionen, med FoU-miljøet i Lillestrøm i spissen. Satsningen
i Akershus er et klart svar på regjeringens ønsker, som i sin klimamelding har
satt som mål at Norge skal være blant de første land i verden som
tilrettelegger for hydrogen og elektromobilitet i transportsektoren. Hvis det
er et mål at Norge skal ligge i front av hydrogenutviklingen, må også
regjeringen gi tydelige signaler om at den prioriterer utvikling av ny
infrastruktur.
Hynor-prosjektet har som ambisjon er å være en viktig
pådriver for utvikling og bruk av hydrogen som klimavennlig drivstoff.
Forskningsmiljøet på Kjeller har i stor grad bidratt til utviklingen av den
innovative teknologien stasjonen benytter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar