Full utbygging av InterCity-triangelet med dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Prosjektet bidrar sterkt til å løse transportutfordringene på Østlandet, mellom landsdelene og til utlandet – både for person- og godstransport. I tillegg vil utbyggingen vil ha positiv effekt både når det gjelder klimautslipp og på antall skadde og drept i trafikken.
Intercity-området betegner området som betjenes av tog på de tre banestrekningene Oslo – Lillehammer, Oslo – Halden og Oslo – Skien. Allerede for 20 år siden ble IC-strategien lagt: Det fremtidige transportbehovet i Intercity-korridorene burde møtes med et togtilbud som ville kreve en moderne, dobbeltsporet jernbane. Utbyggingen har imidlertid ikke hatt den fremdrift som har vært ønskelig. Det nå på høy tid at det ble tatt et initiativ for å få gjennomført dette.
Dette området er kjernen i den raskest voksende landsdelen i Norge. Fram mot 2040 vil befolkningen innenfor Oslo-området alene øke med 450 000 og kjennetegnes i dag med en bystruktur med stort befolkningsgrunnlag og stedvis tett bebyggelse. Dette genererer høy transportetterspørsel, preget av pendling inn til hovedarbeidsmarkedet i Oslo-området og reiser mellom byene i området.
Trafikksituasjonen er allerede i dag preget av kapasitetsproblemer, særlig i rushperiodene. Befolkningsveksten vil forsterke dette. For å møte disse utfordringene kreves en betydelig utvidelse av kapasiteten i jernbanenettet. Økt kapasitet og kvalitet på togtilbudet vil være en av forutsetningene for at IC-området skal kunne videreutvikles som en konkurransedyktig region.
Skulle man velge ikke å bygge ut IC-strekningene, men basere seg på eksisterende og planlagt vegutbygging, vil konsekvensen være en betydelig økt biltrafikk. I tillegg til økt kø på vegene med det tidstapet det vil innebære for bl.a. næringslivets transport, vil resultatet være økt luftforurensning, økte støybelastninger og økt antall skadde og drepte i trafikken.
Jernbaneverkets IC-utredningen viser f.eks. at reisetiden Oslo – Tønsberg kan reduseres fra 1 time og 28 minutter til 1 time, Oslo – Fredrikstad kan reduseres fra 1 time og 8 minutter til 47 minutter og Oslo – Hamar kan reduseres fra 1 time og 23 minutter til 55 minutter. Dette vil innebære muligheter for en betydelig regionsforstørring som gjør det mulig å fordele den fremtidige veksten på et større område enn bare de sentrale delene av Oslo og Akershus.
Dette er ikke billig å bygge. Totale investeringskostnader for alle tre IC-strekningene er beregnet til ca. 95 milliarder kroner. Samlet gjenstående investering på disse banestrekningene etter 2013 vil koste omlag 125 milliarder kroner (2011-kroner). Med bakgrunn i en slik kraftig satsing på jernbaneutbygging er det viktig at dobbeltsporutbyggingen følges opp av den enkelte berørte kommune slik at det legges til rette for en betydelig etablering av nye arbeidsplasser og boliger så nær stasjonsområdene som mulig.
Samtidig må stasjonsområdene utvikles til moderne kollektivknutepunkt som binder sammen det lokale og det regionale kollektivtrafikksystemet. Dette vil kreve et nært samarbeid mellom Jernbaneverket og berørte kommuner og fylkeskommuner.
Målet er et moderne togtilbud til beste for innbyggere og miljø.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar