onsdag 22. august 2012

Boligbygging avgjørende for kollektivtrafikken

Akershus fylkeskommune arbeider for å sikre midler til opprusting av infrastruktur og utbedring av kollektivtrafikktilbudet. Ut fra at store statlige og fylkeskommunale ressurser brukes på å styrke kollektivtilbudet i regionen, forventer man at kommunene bidrar til å øke andelen kollektivbrukere fremfor økning i bilbruken.

Dette gjør man blant annet gjennom en felles planstrategi som er utarbeidet i et samarbeid mellom Staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune der også kommunene i Akershus er trukket med. Det er foreløpig ikke avklart hvilke utviklingsstrategi man ønsker å satse på gjennom plansamarbeidet. Uansett om valget faller på konsentrert byutvikling eller fortetting i mange knutepunkter er det viktig at det bygges boliger med høy arealtetthet rundt eksisterende stasjoner på jernbanenettet for å betjene noe av befolkningsveksten der det ligger til rette for dette.

Det vil opplagt være ulike syn på hva som er høy arealutnyttelse med hensyn til boligutbygging. Å bygge rekkehusbebyggelse vil selvsagt innebære en betydelig fortetting i forhold til eksisterende eneboligbebyggelse.
Dersom den forespeilede befolkningsveksten i regionen skal kunne realiseres i form av at hovedandelen av det økte transportbehovet skal kunne skje kollektivt, er det er viktig at det på de sentrale områdene som skal ha et godt kollektivtilbud legges opp til en tetthet som minst er på linje med tradisjonell bybebyggelse i 4-5 etasjer. Dette oppføres nå flere steder i Akershus som for eksempel Lørenskog sentrum, Asker sentrum, Lillestrøm, Jessheim med flere. Der har man en tetthet på 10 boliger pr. dekar eller mer på arealer med stor nærhet til eksisterende jernbanenett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar