Oslo og Akershus rommer en fjerdedel av Norges befolkning og flere skal vi bli. Det å møte veksten i transportbehovet på en miljøvennlig måte skaper store utfordringer. Med dagens finansiering av samferdsel i Norge er dessverre Oslopakke 3 nødvendig for å møte den store befolkningsveksten i vår region. Man kan med rette klage på Staten, men når Staten ikke bidrar sitter man igjen med to valg; la være å gjøre noe eller så kan man bite i det sure eplet å gjøre noe med det.
Pakken omhandler utbygging og finansiering av veger og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Pakken har en økonomisk ramme på 75 milliarder kroner for perioden fram til 2032. Hele pakka finansieres av bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer jernbaneinvesteringene i regionen. Men i tillegg til de store prosjektene, brukes midler fra Oslopakke 3 til gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, kollektivtiltak og universell utforming, samt utbedringer av dagens vegnett.
En revidering av Oslopakke 3 i mai har resultert i økte bompengesatser som blant annet skal kanaliseres til fylkesvegtiltak i Akershus. Dette skal gi rom for økt satsing på enn det som tidligere var mulig, inkludert tiltak på tidligere riksveger.
Oslopakke 3 er et derfor nødvendig for å møte transportutfordringene framover. Vi har et hovedmål om å redusere rushtidsforsinkelsene med en prioritering av næringstransport og kollektivtransport. Intensjonen er også at transportbehovet skal møtes ved å styrke kollektivtilbudet og gang og sykkelvegnettet slik at relativt færre kjører privatbil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar