I dag har jeg vært på møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) innen Oslofjordalliansen. Bakgrunn for rådet er at utdanningsinstitusjonene
ble bedt om å opprette Råd for samarbeid
med arbeidslivet (RSA). Dette som en oppfølging av St.meld. nr 44 (2008-2009) ”Utdanningslinja”.
Etablering av Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) skal sørge for at dette
samarbeidet blir mer forpliktende, mer strukturert og bedre forankret i
institusjonene.
Innovasjon og verdiskapning avhenger av en kompetent og
produktiv arbeidsstyrke med evne til omstilling. Internasjonalisering og
globalisering påvirker rammebetingelsene for høyere utdanning og forskning, som
skaper både muligheter og byr på skjerpet konkurranse for norske miljøer.
Høyere utdanning møter en firedelt utfordring knyttet til utdanning og samarbeid
med næringslivet:
Samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv kan bidra til å nå et overordnet mål om kvalitet i utdanningene. For eksempel kan institusjoner benytte samarbeid med arbeidslivet til å skape mer relevante studier, og slik framstå som mer attraktive i konkurranse om studentene. Samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv kan også bidra il at utdanningstilbudene treffer arbeidslivets kompetansebehov, og stimulerer til mer nyskaping i næringslivet.
- Imøtekomme behov knyttet til store ungdomskull og økt studietilbøyelighet
- Sørge for relevant utdanning i samsvar med arbeidslivets behov
- Bidra til næringsrelevant forskning på strategiske områder
- Bidra til et kunnskapsbasert næringsliv i hele landet
Samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv kan bidra til å nå et overordnet mål om kvalitet i utdanningene. For eksempel kan institusjoner benytte samarbeid med arbeidslivet til å skape mer relevante studier, og slik framstå som mer attraktive i konkurranse om studentene. Samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv kan også bidra il at utdanningstilbudene treffer arbeidslivets kompetansebehov, og stimulerer til mer nyskaping i næringslivet.
Målet er å skape verdiskapning og utvikling i våre regioner i
samarbeid med våre utdanningsinstitusjoner
og arbeidsliv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar