lørdag 10. november 2012

Skole på byggeplass: En annen læremetode

For noen består skoledagen av klasserom, kritt på tavle og bøker. For andre består dagene av praktiske oppgaver, utplassering og hardt arbeid.

Noen elever trenger en annen form for læring enn det som brukes i videregående skoler. For mange fungerer det ikke å sitte i et klasserom og følge med på en tavle. Noen må ut og jobbe med fysisk arbeid. Skole på byggeplass kan dermed være en løsning.

I Akershus tilbyr plass til de mellom 20 og 23 år, det vil si at de skal gjennom Vg2.  Skole på byggeplass startet første gang i 1997 av storentreprenøren Veidekke. Nå finansieres den av Akershus fylke og Oslo kommune med en klasse med ca. 20 elever i hvert fylke. Tiltaket er fortrinnsvis for dem som har hoppet av videregående skole i alderen 18 til 23 år i Akershus og 16 til 21 i Oslo.

Å samle 20 elever som alle har hoppet av videregående skole eller ikke begynt i praksis, kan være en utfordring. Enkelte i prosjektet har gjort fire forsøk med videregående skole. Det er konsentrasjonen som er et problem for mange. De som har hoppet av fire ganger, er et større ansvar enn den gjennomsnittlige eleven.

Elevene skal gjennom den samme læreplanen som alle andre, men man tilbyr dem annen måte å lære på. Samtidig tilbyr Veidekke praksisplass til de som består. Skole på byggeplass har lokaler ved Eventyrtunet på Lørenskog. Undervisningen foregår i brakker og kombineres med praksisundervisning rett utenfor døra. Skole på byggeplass samarbeider med Jessheim videregående skole som har ansvar for fellesfagene; matte, naturfag, norsk, gym og samfunnsfag. Hver mandag drar faglærere til brakkene for at elevene skal få den samme opplæringen som de som går ved videregående skole.

Matte og naturfag hører til byggfag og i Akershus må guttene gjennom et intensivkurs for å gjøre ferdig Vg1. Vi vil gi elevene en god grunn til å lære matematikk. Argumentasjonen er at elevene skal forstå at de trenger disse fagene i arbeidshverdagen.

I dette prosjektet skal noen av elevene på oppdrag bygge skur og småhytter. Det å være med på et prosjekt fra begynnelse til slutt og se hvordan det foregår er selvsagt morsomt, men det å lage noe som ikke skal rives ned gir også mange en ansvarsfølelse og stolthet over arbeidet sitt og det er svært viktig.

Dette er svært positivt sett i lys av frafallsproblematikken i yrkesrettede fag: For enkelte elever vil denne type praktisk undervisning og læretid gjøre at de fullfører hele utdanningsløpet. For det andre er det i selv en verdi at næringsliv – og arbeidsliv kobles mere mot de videregående skolene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar