Noen elever trenger en annen form for læring enn det som
brukes i videregående skoler. For mange fungerer det ikke å sitte i et
klasserom og følge med på en tavle. Noen må ut og jobbe med fysisk arbeid. Skole
på byggeplass kan dermed være en løsning.
I Akershus tilbyr plass til de mellom 20 og 23 år, det vil
si at de skal gjennom Vg2. Skole på
byggeplass startet første gang i 1997 av storentreprenøren Veidekke. Nå
finansieres den av Akershus fylke og Oslo kommune med en klasse med ca. 20
elever i hvert fylke. Tiltaket er fortrinnsvis for dem som har hoppet av
videregående skole i alderen 18 til 23 år i Akershus og 16 til 21 i Oslo.
Å samle 20 elever som alle har hoppet av videregående skole
eller ikke begynt i praksis, kan være en utfordring. Enkelte i prosjektet har
gjort fire forsøk med videregående skole. Det er konsentrasjonen som er et problem
for mange. De som har hoppet av fire ganger, er et større ansvar enn den
gjennomsnittlige eleven.
Elevene skal gjennom den samme læreplanen som alle andre,
men man tilbyr dem annen måte å lære på. Samtidig tilbyr Veidekke praksisplass
til de som består. Skole på byggeplass har lokaler ved Eventyrtunet på
Lørenskog. Undervisningen foregår i brakker og kombineres med
praksisundervisning rett utenfor døra. Skole på byggeplass samarbeider med
Jessheim videregående skole som har ansvar for fellesfagene; matte, naturfag,
norsk, gym og samfunnsfag. Hver mandag drar faglærere til brakkene for at
elevene skal få den samme opplæringen som de som går ved videregående skole.
Matte og naturfag hører til byggfag og i Akershus må guttene
gjennom et intensivkurs for å gjøre ferdig Vg1. Vi vil gi elevene en god grunn
til å lære matematikk. Argumentasjonen er at elevene skal forstå at de trenger
disse fagene i arbeidshverdagen.
I dette prosjektet skal noen av elevene på oppdrag bygge
skur og småhytter. Det å være med på et prosjekt fra begynnelse til slutt og se
hvordan det foregår er selvsagt morsomt, men det å lage noe som ikke skal rives
ned gir også mange en ansvarsfølelse og stolthet over arbeidet sitt og det er svært viktig.
Dette er svært positivt sett i lys av frafallsproblematikken i yrkesrettede
fag: For enkelte elever vil denne type praktisk undervisning og læretid gjøre
at de fullfører hele utdanningsløpet. For det andre er det i selv en verdi at
næringsliv – og arbeidsliv kobles mere mot de videregående skolene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar