EØS-avtalen
knytter Norge til EUs indre marked og utgjør fundamentet i norsk europapolitikk.
EØS- avtalen gir oss også tilgang på samarbeid innenfor utdanning og forskning
og gjennom EØS-bidraget gir Norge solidariske bidrag til fattige EU-land. EØS-
tilknytningen gjør at Norge i motsetning til EU-medlemmer ikke er underlagt EUs
tollunion og felles landbruks- og fiskeripolitikk, noe som har vært viktig for distriktspolitikken
og forvaltningen av jordbruks- og fiskeriressursene.
EØS-meldingen, Meld. St. 5 (2012–2013), viser at også
dagens regjering står bak EØS-avtalen. Regjeringen oppnevnte ved inngangen til 2010 et bredt sammensatt
forskningsbasert utvalg for å gjennomgå erfaringene med EØS-avtalen og våre
øvrige avtaler med EU. Målsetningen var å etablere et best mulig faktagrunnlag
om Norges avtaler og samarbeidsordninger med EU. Utvalget ble ledet av
professor Fredrik Sejersted som la frem NOU 2012: 2 Utenfor og innenfor.
Sejersted-utvalget konkluderer med det store bildet at den norske
samfunnsformen er videreført etter 20 år med EØS-avtalen, men det området som
har en viss grad av konflikt er landbruksområdet.
Flere i ”Nei til EU” ønsker en oppsigelse av EØS-avtalen
og en inngåelse av en handelsavtale. Problemet er at det i realiteten ikke
finnes noe alternativ for Norge. Slike utspill skaper usikkerhet for norsk
næringsliv ved å ønske seg urealistiske samarbeidsformer med EU. Det er likevel
viktig med debatt om Norges avtaler og samhandling med EU. EØS-avtalen innebærer også demokratiske
utfordringer ved at det tas beslutninger i EU som Norge i liten grad har
mulighet til å delta i. Norge må utnytte de mulighetene vi har til å delta mer
aktivt.
Ordet ”handlingsrom” brukes ofte i Europa-debatten. Det
er viktig at EØS-avtalen er dynamisk og at den gir oss et betydelig handlingsrom
til å legge til rette for nasjonale begrensninger på EUs lovverk, til på et
tidlig stadium å vurdere rettsaktenes EØS-relevans og ikke minst å komme tidlig
på banen i arbeidet med regelverksutvikling og påvirke beslutningene.
I forbindelse med Stortinget behandling av europameldingen
i 2006 var det tverrpolitisk enighet om å komme tidlig inn i EUs
ulike prosesser for å påvirke. Problemet er at det ikke skjer. Det er få
innspill og ofte er de sent i prosessen. Norge er ikke den pådriveren vi burde
være. Vi er passive i mange prosesser og til slutt har man bare muligheten til
å si ja eller nei, dvs veto.
Man kan også mene hva man vil om at Nobelkomiteen ga EU årets
fredspris, men prisen støtter grunntankene som har styrt europeisk politikk
gjennom 60 år – frihet, rettsstat og menneskerettigheter. EU som fredsprosjekt er
uten historiske paralleller. EU var sentrale i gjenforeningen av Europa etter
den kalde krigen og kommunismens fall. EU er også en magnet på de fleste land i
Øst-Europa som ser på sikkerhet som den
viktigste drivkraften for medlemskap i unionen.
Avslutningsvis mener jeg at vi må arbeide målrettet for å
bedre våre muligheter ved å delta og påvirke prosessene i EU istedenfor å skape
usikkerhet om vår viktigste handelsavtale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar