Det er forventet en befolkningsvekst på 30 prosent frem til 2030 i Akershus, noe som betyr en utfordring for flere områder innen samferdsel. Det medfører økt belastning på eksisterende infrastruktur og økte krav til tilrettelegging av kollektivtransport, veg og for sykkel og gange. Dette innebærer et fokus på økt tilskudd til kollektivtrafikken og å opprettholde standarden på infrastrukturen innen veg og kollektivtransport, samt et fortsatt fokus på fremkommelighet for syklende og gående.
For å nå målet om økt
fremkommelighet for alle trafikantgrupper legges det til grunn en
strategi for økt bruk av
kollektivsystemet, spesielt inn mot Oslo og store knutepunkt i rushtiden. For
2013 skal NSB innføre ny rutemodell og nytt togmateriell. Dette øker frekvens,
kapasitet og kvalitet på togtilbudet i Akershus. Ruter vil da gjennomføre en
endring av busstilbudet i Akershus for å utnytte denne kapasiteten best mulig.
Det betyr at der det er hensiktsmessig legges det opp til økt mating til tog,
og at der det frigjøres kapasitet benyttes dette til økt pendling på tvers i
regionene.
Innfartsparkering er også en viktig
del av strategien for å få flere reisene over på kollektive transportmidler i
fylket. Akershus fylkeskommune vil derfor i samarbeid med
Jernbaneverket, Statens vegvesen
og Ruter AS har sette i gang et arbeid for å utarbeide en
bedre omforent strategi for
innfartsparkering i Oslo og Akershus. Strategien skal bidra til en
tydeligere ansvarsdeling, felles
målsettinger og prinsipper for utvikling og drift av parkeringstilbudet for
biler og sykler. Arbeidet med strategien skal legges frem til
politisk behandling våren 2013.
For å få til gode løsninger i Akershus
må man få til gode løsninger i samspill mellom stat, fylke og kommune. Det gjør
man blant annet i en felles areal- og transportplan for Oslo og Akershus som vil
bli ferdigstilt i 2014. Planen vil legge føringer for den videre prioriteringen
innen samferdselssektoren. I dette planarbeidet skal det også utarbeides skisse
for forpliktende avtaler mellom kommunene og fylkeskommunen for utvikling av
infrastruktur og kollektivtrafikk og arealutvikling. Dette krever samarbeid
slik at vi kan skape gode løsninger for å møte fremtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar